یک مطالعه نشان می دهد که عوامل خطر قابل تغییر در 1000 روز اول از زمان بارداری ممکن است احتمال چاقی کودکان را تعیین کنند

مراحل اولیه زندگی شما از اهمیت زیادی برخوردار است ، زیرا وضعیت سلامتی شما در آن مدت نقش تعیین کننده و تعیین کننده ای برای بقیه زندگی شما دارد. این واقعیت با مراقبت و مشاوره قبل از تولد به زنان باردار و همچنین راهنمایی هایی که به مادران دارای نوزاد تازه متولد شده و زنان در سالهای باروری به طور کلی ارائه شده است ، تأکید شده است. با توجه به خطر چاقی کودکان و به دنبال آن خطرات سلامتی مادام العمر ، تمرکز بر حفظ سلامتی مناسب در اوایل زندگی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

چاقی کودکان: یک اپیدمی در حال افزایش است

مطالعه منتشر شده در BMJ در سال 2005 یکی از اولین مواردی بود که به اهمیت کنترل عوامل خطر چاقی در اوایل زندگی اشاره داشت. این مطالعه نشان داد که اقدامات مادران قبل و حین بارداری ، آموزش مادران و شیردهی و از شیر گرفتن شیر پس از زایمان می تواند در چاقی کودکان نقش داشته باشد. جدا از این ، شیوه های زندگی در اوایل کودکی همچنین ممکن است منجر به چاقی در سال های نوجوانی شود.

در حالی که این مطالعه بر انگلستان متمرکز بود ، مطالعات هند روند مشابهی را در چاقی کودکان نشان داده است. مطالعه منتشر شده در مجله تحقیقات پزشکی هند در سال 2016 اشاره کرد که به دلیل کمبود مطالعات در سراسر کشور ، تعیین دقیق میزان چاقی در هند ممکن است دشوار باشد. با این حال ، بررسی های انجام شده در 16 ایالت هند نشان داد که شیوع چاقی کودکان در 19.3 درصد وجود دارد. این مطالعه همچنین نتیجه گرفت که این شیوع بالا در درجه اول به دلیل عوامل خطر در سبک زندگی است که می تواند با اقدامات آگاهی بخشی بهتر تغییر کند.

عوامل خطر قابل اصلاح برای چاقی کودکان

مطالعات اخیر نشان می دهد که تعدیل این عوامل سبک زندگی در مراحل اولیه زندگی بسیار مهم است. یک مطالعه در سال 2015 در مجله تغذیه بالینی آمریکا نشان می دهد که اوایل زندگی زمانی است که اشتها و تنظیم تعادل انرژی برنامه ریزی می شود و این می تواند عواقب مادام العمر برای خطر چاقی داشته باشد.

مداخله زودهنگام برای تغییر عوامل خطرساز قابل اصلاح در سبک زندگی می تواند سهم بسزایی در پیشگیری از چاقی کودکان داشته باشد.

مطالعه جدید منتشر شده در مجله تغذیه بالینی آمریکا با بیان اینکه 1000 روز اول زندگی ، یعنی از زمان بارداری تا سن 24 ماهگی ، مهمترین دوره زندگی را ایجاد می کند ، این پایه زندگی را محدود می کند. این امر همچنین حاکی از آن است که سلامتی و عادات مادران در دوران بارداری و بلافاصله پس از آن از عوامل اصلی تعیین کننده چاقی کودکان و خطرات بعدی بیماریهای قلبی می باشد.

شش عامل خطر برای تغییر

این مطالعه به هدایت محققان م Instituteسسه مراقبت های بهداشتی زائران هاروارد ، اولین تحقیق در نوع خود است که تأثیرات ترکیبی عوامل خطر ابتلا به زندگی در اندازه گیری مستقیم چاقی مانند شاخص توده بدن (BMI) ، شاخص توده چربی و غیره را بررسی می کند. که چاقی کودکان در حال حاضر پیش بینی کننده قوی سندرم متابولیک ، دیابت نوع 2 ، فشار خون بالا و بیماری های قلبی در نظر گرفته می شود ، درک و اصلاح این عوامل خطر حیاتی است.

برای انجام این کار ، محققان 1038 جفت مادر و کودک را که در Project Viva ثبت شده اند ، مطالعه آینده نگر مستقر در ماساچوست ، ایالات متحده آمریکا ، انجام دادند. آنها شش فاکتور خطر قابل اصلاح را در همه شرکت کنندگان اندازه گیری کردند:

  • سیگار کشیدن در دوران بارداری
  • افزایش وزن در دوران بارداری
  • مصرف نوشیدنی های شیرین در دوران بارداری
  • مدت زمان شیردهی پس از تولد
  • زمان معرفی غذاهای کمکی در دوران نوزادی
  • مدت خواب نوزاد

محققان دریافتند که حتی پس از تنظیم تفاوت های جمعیتی جمعیتی و BMI مادر قبل از بارداری ، ترکیبی از این عوامل خطر قابل اصلاح باعث افزایش شاخص های مهم چاقی مانند BMI بالا ، شاخص توده چربی ، سطح تری گلیسیرید و مقاومت به انسولین می شود. نوزادانی که پنج تا شش مورد از عوامل خطر فوق را دارند ، در زمان ابتلا به بلوغ بیشترین خطر ابتلا به اضافه وزن یا چاقی را داشتند.

این مطالعه نتیجه گرفت که کاهش احتمال عوامل خطر فوق ممکن است از چاقی کودکان جلوگیری کرده و به نوبه خود خطر بیماری های متابولیک و قلبی عروقی را به همراه داشته باشد. مداخلات هرچه زودتر در زندگی اجرا شوند ، احتمال نتیجه سلامتی برای کودکان در زندگی بعدی بهتر است.

برای اطلاعات بیشتر ، مقاله ما در مورد چاقی را بخوانید.

مقالات بهداشتی در Firstpost توسط myUpchar.com ، اولین و بزرگترین منبع هند برای اطلاعات پزشکی تأیید شده ، نوشته شده است. در myUpchar ، محققان و روزنامه نگاران با پزشکان همکاری می کنند تا در مورد همه چیز درباره سلامتی اطلاعاتی به شما ارائه دهند.