گلبول های سفید خون: انواع WBC ها ، نقش آنها در مبارزه با عوامل بیماری زا و نوسانات تعداد آنها می تواند به معنی باشد

با توجه به کووید -19 همه گیری ، بیشتر ما بیش از حد بر روی سلامتی و به ویژه سیستم ایمنی خود تمرکز کرده ایم. عموم مردم در مورد چگونگی مقابله بدن انسان با عفونت ها و میکروارگانیسم ها بیش از گذشته می دانند. یکی از موارد جالب توجه در مورد درک ایمنی ، نقشی است که گلبول های سفید خون بازی می کنند.

سلول های سفید خون (WBC) حدود یک درصد از کل سلول های خون ما را تشکیل می دهند. این سلول ها سیستم ایمنی بدن ما را تشکیل می دهند و مسئولیت مبارزه با عفونت ها و میکروب های بیماری زا که به بدن ما وارد می شوند ، هستند.

به طور معمول ، بدن انسان حدود 4000 تا 11000 WBC در میلی متر مکعب خون دارد – حدود 4.5 تا 11 X 109 در لیتر. این سلول ها از گرانولوسیت ها – نوتروفیل ها ، بازوفیل ها و ائوزینوفیل ها – و آگرانولوسیت ها – لنفوسیت ها (سلول های B و T) و مونوسیت ها تشکیل شده اند.

هر نوسان (هر دو بالاتر و پایین تر از حد نرمال) در تعداد WBC ها در بدن نشان دهنده بیماری یا عفونت است.

در اینجا تمام مواردی است که شما باید در مورد انواع گلبول های سفید خون و تعداد WBC خود بدانید.

انواع گلبول های سفید

انواع زیر WBC ها و توابع مشترک آنها است:

گرانولوسیت: گرانولوسیتها به دلیل گرانولهای خاص مشاهده شده در سیتوپلاسم آنها هنگام مشاهده در زیر میکروسکوپ نامگذاری می شوند. این سلول ها عبارتند از:

  • نوتروفیل ها: نوتروفیل ها اولین نوع WBC ها هستند که به یک سایت عفونت می رسند. آنها با کشتن یا خوردن عامل بیماری زا از بین می برند.
  • ائوزینوفیل ها: ائوزینوفیل ها عمدتاً مسئول مبارزه با انگلی هستند. تعداد آنها در صورت واکنش های آلرژیک و عفونت های انگلی افزایش می یابد.
  • بازوفیل: بازوفیل نادرترین نوع WBC است و در روند التهاب نقش دارد.

آگرانولوسیت ها: این WBC ها هیچ گرانولی در خود ندارند و از انواع زیر هستند:

  • لنفوسیت ها: لنفوسیت ها شامل سلول های B و T هستند که در ایمنی اکتسابی (آن که بعد از قرار گرفتن در معرض آنتی ژن ایجاد می کنید) در بدن نقش دارند.
  • مونوسیت ها: مونوسیت ها وارد بافت ها می شوند و به ماکروفاژ تبدیل می شوند ، سپس آنتی ژن ها را می خورند و همچنین برای از بین بردن پاتوژن با لنفوسیت ها تعامل دارند.

تعداد WBC

تعداد WBC کمتر از 3500 در میلی متر مکعب خون را لکوپنی می نامند. ممکن است به دلیل شرایطی مانند:

  • عفونت های شدید باکتریایی
  • عفونت های ویروسی
  • اختلالات خود ایمنی
  • عوارض جانبی داروها و رادیوتراپی
  • سرطان هایی که مغز استخوان را تحت تأثیر قرار می دهند

تعداد WBC بالاتر از 11000 در میلی متر مکعب خون را لکوسیتوز می نامند. ممکن است به دلیل موارد زیر رخ دهد:

  • بارداری
  • آسم
  • آلرژی
  • شرایط التهابی
  • سرطان خون
  • فشار

تعداد کل لکوسیت ها برای تعیین تعداد WBC در بدن استفاده می شود در حالی که یک آزمایش دیفرانسیل تعداد لکوسیت ها تعداد هر نوع جداگانه WBC را نشان می دهد.

چه تغییراتی در سطح فردی WBC نشان می دهد

نوتروفیل ها: بالاتر از حد طبیعی نوتروفیل ها ، یک ضربه ، عفونت حاد یا شرایطی مانند آرتریت روماتوئید ، نقرس و تیروئیدیت را نشان می دهد. سطح پایین تر از حد نرمال نشانگر عفونت ویروسی ، شیمی درمانی یا عفونت شدید باکتریایی است.

ائوزینوفیل ها: بالاتر از سطح ائوزینوفیل های طبیعی نشان دهنده آلرژی ، سرطان و عفونت های انگلی است. سطح پایین تر از حد نرمال می تواند نتیجه مصرف بیش از حد الکل یا افزایش تولید کورتیزول باشد.

بازوفیل ها: افزایش سطح بازوفیل نشان دهنده شرایطی مانند آبله مرغان ، آلرژی ، لوسمی میلوژن مزمن و کاهش سطح بازوفیل می تواند به دلیل سرطان ، آسیب شدید و عفونت حاد باشد.

مونوسیت ها: بالاتر از حد طبیعی مونوسیت ها نشان دهنده سل ، سرطان خون ، بیماری التهابی مزمن و عفونت های انگلی است. در صورت مصرف برخی داروها یا در صورت عفونت های خاص و برخی سرطان ها ، ممکن است سطح پایین تری داشته باشد.

لنفوسیت ها: تعداد لنفوسیت ها در شرایطی مانند عفونت های ویروسی یا باکتریایی یا هر نوع بیماری التهابی افزایش می یابد در حالی که تعداد آنها در شرایطی مانند HIV / AIDS ، سپسیس ، شیمی درمانی و به دلیل استفاده از استروئید کاهش می یابد.

برای کسب اطلاعات بیشتر ، مقاله ما را در مورد سیستم ایمنی و ایمنی بخوانید.

مقالات مربوط به سلامتی در Firstpost توسط myUpchar.com ، اولین و بزرگترین منبع هند برای اطلاعات پزشکی تأیید شده ، نوشته شده است. در myUpchar ، محققان و روزنامه نگاران با پزشکان همکاری می کنند تا در مورد همه چیز درباره سلامتی اطلاعاتی به شما ارائه دهند.