کودکان در سراسر جهان واکسن سرخک را به دلیل COVID-19 از دست نداده اند و می تواند باعث شیوع آن شود

این بیماری همه گیر در کنترل بیماری های قابل پیشگیری از واکسن تأثیر داشته است زیرا کمپین ها موقتاً متوقف شده و خدمات ایمن سازی روتین مختل شده است.

کودکان در سراسر جهان واکسن سرخک را به دلیل COVID-19 از دست نداده اند و می تواند باعث شیوع آن شود

لکه های سرخک روی یک کودک ناخواسته.

شیوع عمده سرخک ممکن است در سال 2021 به عنوان یک نتیجه غیر منتظره از آن رخ دهد کووید -19 دانشمندان در مقاله دانشگاهی منتشر شده در لانست مجله. به گفته محققان ، از جمله كیم مولهولند متخصص اطفال استرالیایی ، رئیس گروه كاری SAGE سازمان بهداشت جهانی در زمینه واكسن های سرخك و سرخچه ، بسیاری از كودكان در سراسر جهان واكسن سرخك را در این سال از دست داده اند و شیوع سرخك در آینده را اجتناب ناپذیر كرده است.

دانشمندان خواستار اقدام فوری بین المللی برای جلوگیری از بیماریهای سرخک بالقوه ویرانگر در سالهای آینده شدند. در حالی که سال 2020 برای سرخک سال آرامی بود ، بخشی از آن به دلیل کاهش سفر و ملی بود کووید -19 اقدامات كنترلی ، آنها گفتند كه تأثیرات اقتصادی ممكن است منجر به بسیاری از موارد سو malتغذیه در كودكان شود.

محققان گفتند سو mal تغذیه شدت سرخک را بدتر می کند و منجر به عواقب فقیرتر و مرگ و میر بیشتر ، به ویژه در کشورهای با درآمد کم و متوسط ​​می شود. مولهولند گفت: “كودكانی كه بر اثر سرخك می میرند اغلب دچار سوourتغذیه هستند اما سرخك حاد بسیاری از کودکان زنده مانده را به سو mal تغذیه سوق می دهد.” وی افزود: سو Malتغذیه ، همراه با سرکوب سیستم ایمنی مرتبط با سرخک ، منجر به تاخیر در مرگ و میر می شود ، در حالی که کمبود ویتامین A موجود همزمان نیز می تواند منجر به کوری مرتبط با سرخک شود.

دانشمندان بر این باورند که در ماه های آینده احتمالاً تعداد فزاینده ای از کودکان بدون واکسیناسیون که مستعد ابتلا به سرخک هستند مشاهده می شود. آنها گفتند: “بسیاری از آنها در جوامع فقیرنشین و دورافتاده ای زندگی می کنند که سیستم های بهداشتی مقاومت کمتری دارند و سو mal تغذیه و کمبود ویتامین A در حال حاضر در حال افزایش است.” به گفته مالهولند ، کووید -19 بیماری همه گیری همچنین تأثیر مهمی در کنترل بیماریهای قابل پیشگیری از واکسن داشته است ، در حالیکه کمپین های واکسیناسیون در ماه های ابتدایی سال 2020 متوقف شده و خدمات ایمن سازی معمول در بسیاری از کشورها بسیار مختل شده است.

WHO تخمین زده است که در اواخر اکتبر سال 2020 ، تاخیر در انجام واکسیناسیون در 26 کشور منجر به از دست دادن دوزهای برنامه ریزی شده واکسن سرخک در 94 میلیون کودک شده است. مولهولند گفت: “همه این عوامل زمینه را برای شیوع شدید سرخک در سال 2021 ، همراه با افزایش میزان مرگ و میر و عواقب جدی سرخک که ده ها سال پیش رایج بود ، ایجاد می کنند.”

وی افزود: “بدون تلاش هماهنگ در حال حاضر ، این احتمال وجود دارد كه در سالهای آینده شاهد افزایش سرخك و عوارض شدید ، اغلب كشنده آن باشیم”.

همچنین بخوانید: سرخک مانند کووید -19 محدود کردن واکسیناسیون را مختل می کند