چگونه بیش از نیمی از جهان در حال چاق شدن هستند و چرا این خطرناک است

چاقی اصطلاحی است که امروزه وزن زیادی را به همراه دارد. تعداد فزاینده ای از مردم در سراسر جهان با این بیماری پیچیده مبارزه می کنند و طبق گزارش جدید، بیش از نیمی از جمعیت جهان تا سال 2035 اضافه وزن یا چاق خواهند بود.

این گزارش – با عنوان اطلس چاقی جهانی 2023 – که توسط فدراسیون جهانی چاقی منتشر شده است، یافته های سنگینی دارد که نه تنها افراد در سراسر جهان را در معرض خطر پزشکی قرار می دهد، بلکه برای اقتصادهای جهان نیز نگران کننده است.

بیایید نگاهی دقیق‌تر به آنچه این گزارش نشان می‌دهد و همچنین به عمق خطرات چاقی بپردازیم.

مسائل سنگین

بنیاد جهانی چاقی در گزارش خود در گزارش خود پیشنهاد کرده است که 51 درصد از جمعیت تا سال 2035 دارای اضافه وزن خواهند بود، در حالی که از هر چهار نفر یک نفر (حدود 1.9 میلیارد نفر) “در صورت حاکم شدن روندهای فعلی” چاق خواهند بود. برای ناآگاهان، سازمان بهداشت جهانی (WHO) اعلام کرده است که افرادی که شاخص توده بدنی (BMI) 25 دارند، دارای اضافه وزن هستند، در حالی که 30 و بالاتر به عنوان چاق در نظر گرفته می شوند.

این گزارش همچنین می افزاید که نرخ چاقی به ویژه در میان کودکان و در کشورهای کم درآمد به سرعت در حال افزایش است. در این گزارش آمده است که میزان چاقی کودکان می تواند در بین پسران دو برابر شود و به 208 میلیون نفر برسد و شاهد افزایش 125 درصدی در دختران به 175 میلیون نفر باشیم.

یک مشکل بزرگ چربی چگونه بیش از نیمی از جهان قرار است چاق شوند و چرا این خطرناک است
نگاهی به چگونگی افزایش چاقی در پسران و دختران در 12 سال آینده. پرانای بهاردواج

اطلس چاقی جهانی 2023 همچنین اعلام کرده است که تقریباً همه کشورهایی که انتظار می‌رود بیشترین افزایش چاقی را در سال‌های آینده داشته باشند، کشورهای با درآمد کم یا متوسط ​​در آسیا و آفریقا هستند. 9 کشور از 10 کشوری که بیشترین افزایش مورد انتظار را در چاقی در سطح جهان دارند، کشورهای با درآمد کم یا متوسط ​​پایین در آفریقا و آسیا هستند. این گزارش توضیح داد که این به دلیل ترجیحات رژیم غذایی نسبت به غذاهای بسیار فرآوری شده، سطوح بیشتر رفتار بی تحرک، سیاست های ضعیف تر برای کنترل عرضه و بازاریابی مواد غذایی، و خدمات بهداشتی با منابع کمتر برای کمک به مدیریت وزن و آموزش سلامت است.

نیجر، پاپوآ گینه نو، سومالی، نیجریه و جمهوری آفریقای مرکزی کمترین آمادگی را برای مقابله با افزایش چاقی دارند.

این افزایش سریع سطح چاقی در سراسر جهان بر اقتصاد جهان نیز تأثیر خواهد گذاشت. این گزارش نشان داد که هزینه چاقی از 1.96 تریلیون دلار در سال 2019 به 4.32 تریلیون دلار تا سال 2035 خواهد رسید که معادل سه درصد از تولید ناخالص داخلی جهانی است – مبلغی که با آسیب اقتصادی ناشی از کووید-19 قابل مقایسه است. پیش‌بینی می‌کند آمریکای شمالی، مرکزی و جنوبی بیشترین تأثیر اقتصادی را از نظر تولید ناخالص داخلی با حدود 3.7 درصد داشته باشد، در حالی که غرب اقیانوس آرام با 1.56 تریلیون دلار با بالاترین هزینه مواجه خواهد شد.

یک مشکل بزرگ چربی چگونه بیش از نیمی از جهان قرار است چاق شوند و چرا این خطرناک است
اطلس چاقی جهانی 2023 همچنین نشان داده است که تقریباً همه کشورهایی که انتظار می‌رود در سال‌های آینده بیشترین افزایش چاقی را داشته باشند، کشورهای با درآمد پایین یا متوسط ​​در آسیا و آفریقا هستند. تصویر مورد استفاده برای اهداف بازنمایی/AFP

لوئیز باور، رئیس فدراسیون جهانی چاقی، درباره یافته‌های این گزارش گفت که داده‌ها «هشدار واضحی است که با ناتوانی در رسیدگی به چاقی امروز، خطر عواقب جدی در آینده را خواهیم داشت».

این به ویژه نگران کننده است که شاهد افزایش سریع نرخ چاقی در میان کودکان و نوجوانان باشیم.

وی افزود که کشورها باید “اقدامی بلندپروازانه و هماهنگ” را به عنوان بخشی از “پاسخ بین المللی قوی” برای مقابله با بحران رو به رشد بهداشتی و اقتصادی ناشی از چاقی انجام دهند. باور افزود: “دولت ها و سیاست گذاران در سراسر جهان باید تمام تلاش خود را برای جلوگیری از انتقال هزینه های بهداشتی، اجتماعی و اقتصادی به نسل جوان انجام دهند.” اگر اکنون با هم عمل کنیم، این فرصت را خواهیم داشت که در آینده به میلیاردها نفر کمک کنیم.»

فراگیر شدن چاقی

قبل از اینکه بررسی کنیم که چگونه نرخ چاقی در سراسر جهان به سرعت در حال افزایش است، بیایید بفهمیم که دقیقاً چیست. WHO اضافه وزن و چاقی را به عنوان «انباشته شدن غیرطبیعی یا بیش از حد چربی که خطری برای سلامتی ایجاد می‌کند» تعریف می‌کند. می‌توان آن را به روش‌های مختلفی اندازه‌گیری و شناسایی کرد، اما پرکاربردترین روش شاخص توده بدنی (BMI) است که از قد و وزن افراد برای محاسبه سالم بودن وزن استفاده می‌کند. BMI به عنوان وزن یک فرد بر حسب کیلوگرم تقسیم بر مجذور قد او بر حسب متر تعریف می شود. در بزرگسالان، BMI بالای 25 اضافه وزن و بالای 30 چاق محسوب می شود.

در حالی که آمار دقیقی در مورد تعداد افراد – بزرگسالان و کودکان – به چاقی وجود ندارد، برآوردها نشان می دهد که در حال حاضر تقریباً 2.3 میلیارد کودک و بزرگسال با اضافه وزن و چاقی زندگی می کنند. نرخ چاقی در سراسر جهان از سال 1980 تقریباً دو برابر شده است.

یک مشکل بزرگ چربی چگونه بیش از نیمی از جهان قرار است چاق شوند و چرا این خطرناک است
گرافیک: Pranay Bhardwaj

سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده است که در حال حاضر در هر منطقه از جهان، به استثنای کشورهای جنوب صحرای آفریقا و آسیا، افراد مبتلا به چاقی بیشتر از کمبود وزن هستند. این نشان می دهد که چگونه این یک مشکل بهداشتی رایج در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه است.

سرویس بهداشت ملی، که مراقبت های بهداشتی انگلستان است، اعلام کرده است که از هر چهار بزرگسال یک نفر و از هر پنج کودک 10 تا 11 ساله یک نفر با چاقی زندگی می کنند. در همین حال، ایالات متحده گزارش می دهد که 41.9 درصد از بزرگسالان و 19.7 درصد از نوجوانان و کودکان چاق هستند.

همچنین بخوانید : سخت بلعیدن: اختلال غذا خوردن چیست که از هر پنج کودک یک کودک در سراسر جهان با آن دست و پنجه نرم می کند؟

اعداد از هند نیز نگران کننده هستند: بررسی ملی سلامت خانواده-5 نشان داد که از هر چهار هندی یک نفر چاق است. چاقی در سطح ملی از 21 درصد به 24 درصد در میان زنان و 19 درصد به 23 درصد در میان مردان افزایش یافته است.

وضعیت برای کودکان در سراسر جهان نیز بهتر نیست. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC)، آژانس ملی بهداشت عمومی ایالات متحده، نشان داد که چاقی 19.7 درصد از جوانان دو تا 19 ساله را در سال های 2017 تا 2020 تحت تاثیر قرار داده است. در هند، 3.4 درصد از کودکان زیر پنج سال اکنون در مقایسه با 2.1 درصد در سال 2015-2016 اضافه وزن دارند.

یک مشکل بزرگ چربی چگونه بیش از نیمی از جهان قرار است چاق شوند و چرا این خطرناک است
موارد چاقی کودکان نیز افزایش یافته است. سی و نه میلیون کودک زیر 5 سال در سال 2020 دارای اضافه وزن یا چاق بودند. رویترز

دلایل افزایش چاقی

عوامل متعددی در ابتلا به چاقی نقش دارند. دکتر دبلیو تیموتی گاروی، دانشمند ارشد دانشگاه آلاباما در مرکز تحقیقات چاقی تغذیه بیرمنگام، گفت: فوربس که علل مختلف چاقی پیچیده است و شامل عوامل ژنتیکی، اجتماعی و محیطی است. او گفت: «مانند بسیاری از بیماری‌های مزمن، چاقی (ناشی از) تلاقی بین ژن‌ها و محیط است.

کارن مانگارلی، استادیار اطفال در دانشکده پزشکی فاینبرگ دانشگاه نورث وسترن، با این موضوع موافق است. او گفت: “در حالی که استعداد ژنتیکی برای چاقی احتمالا همیشه در بین جمعیت ها وجود داشته است، در طول چندین نسل گذشته، تغییرات متعددی در محیط ما رخ داده است که باعث افزایش وزن در بین مردم می شود.” فوربس.

یک مشکل بزرگ چربی چگونه بیش از نیمی از جهان قرار است چاق شوند و چرا این خطرناک است
گرافیک: Pranay Bhardwaj

یکی از دلایل اصلی چاقی و شیوع سریع آن، افزایش مصرف غذاهای ناسالم و فوق فرآوری شده است که حاوی مقادیر زیادی قند، سدیم، چربی های اشباع شده و مواد غذایی با کربوهیدرات های تصفیه شده است.

یکی دیگر از دلایل افزایش چاقی بزرگسالان و کودکان عدم تحرک و ورزش است. کودکان و بزرگسالان به طور یکسان زمان بیشتری را با وسایل دستی خود می گذرانند و ورزش را کنار می گذارند که می تواند منجر به افزایش بیش از حد وزن شود. علاوه بر این، ساعات کاری طولانی تر، ورزش را برای افراد دشوارتر می کند.

درآمد افراد و محل زندگی آنها می تواند بر دسترسی آنها به غذای سالم، مراقبت های پزشکی مناسب و فرصت های زندگی سالم و فعال تأثیر بگذارد. محیط و تجربیات زندگی آنها نیز می تواند بر سلامت روانی و عاطفی آنها تأثیر بگذارد که به نوبه خود می تواند خطر چاقی را در افراد افزایش دهد.

کارشناسان همچنین تاکید می کنند که افراد چاق نباید به خاطر وضعیت سلامتی خود سرزنش شوند. دکتر مانگارلی گفت: «استرس کوتاه‌مدت و مزمنی که همه انسان‌ها از جمله جوامع به حاشیه رانده شده تجربه می‌کنند، می‌تواند منجر به تغییراتی در هورمون‌ها و مواد ژنتیکی شود که باعث افزایش توده چربی و چاقی و همچنین سایر بیماری‌های مزمن می‌شود.» “این [stress] شامل استرس ناشی از محرومیت مزمن از خواب، فقر یا تهدید به فقر، و نژادپرستی سیستمیک یا آسیب های دیگر است.

یک مشکل بزرگ چربی چگونه بیش از نیمی از جهان قرار است چاق شوند و چرا این خطرناک است
ورزش تنها راه مبارزه با چاقی است. مطالعات نشان داده اند که 30 دقیقه فعالیت بدنی با شدت متوسط، پنج روز در هفته، برای بهبود و حفظ سلامتی شما لازم است. تصویر مورد استفاده برای اهداف بازنمایی/AFP

خطرات زندگی با چاقی

مانند سایر بیماری های مزمن، چاقی نیز برای سلامتی افراد خطرناک است. بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت (WHO)، در واقع، سالانه چهار میلیون نفر در نتیجه چاقی جان خود را از دست می دهند.

این وضعیت با بسیاری از بیماری های پزشکی دیگر که فرد را در معرض خطر قرار می دهد مرتبط است. چاقی می تواند منجر به دیابت نوع 2، فشار خون بالا، بیماری قلبی عروقی، نارسایی احتقانی قلب، بیماری کلیوی و بیماری کبد چرب غیر الکلی شود. افراد چاق نیز در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به آپنه خواب هستند – زمانی که فرد به طور لحظه ای تنفس در طول خواب قطع می شود.

همچنین بخوانید: کاهش وزن قبل از میانسالی ممکن است خطر مرگ زودهنگام را تا 54 درصد در افراد چاق کاهش دهد.

چاقی همچنین با ناباروری در مردان مرتبط است. می تواند منجر به عوارض بارداری شود و همچنین منجر به اختلالات اسکلتی عضلانی مانند استئوآرتریت – یک بیماری دژنراتیو بسیار ناتوان کننده مفاصل شود. بسیاری از افراد مبتلا به چاقی اغلب افسردگی را تجربه می کنند. برخی از مطالعات ارتباط قوی بین چاقی و اختلال افسردگی اساسی پیدا کرده اند. افراد مبتلا به چاقی اغلب ممکن است تبعیض را بر اساس اندازه بدن خود تجربه کنند. با گذشت زمان، این می تواند منجر به احساس غم و اندوه یا عدم عزت نفس شود.

علاوه بر این خطرات برای سلامتی، مطالعات نشان داده‌اند که چاقی می‌تواند خطر ابتلا به سرطان‌های خاصی از جمله سرطان سینه، روده بزرگ، کیسه صفرا، پانکراس، کلیه، و سرطان پروستات و همچنین سرطان رحم، دهانه رحم، آندومتر و تخمدان را افزایش دهد.

یک مطالعه در سال 2019 منتشر شده در مجله پزشکی لانست گفته بود که افزایش شدید چاقی در 40 سال گذشته ممکن است خطر ابتلا به سرطان را در نسل های جوان افزایش دهد. این تحقیق نشان داده است که میزان شش مورد از 12 سرطان مرتبط با چاقی مانند کولورکتال، رحم، کیسه صفرا، کلیه، پانکراس و میلوم متعدد، به ویژه در افراد زیر 50 سال افزایش یافته است.

همچنین بخوانید: چاقی دروازه ای برای مشکلات جدی سلامتی است، در اینجا چگونه می توانید از آن جلوگیری کنید

در مجموع، چاقی می تواند بر سلامت جسمی و روحی شما تأثیر بگذارد. زمان آن فرا رسیده است که هر یک از ما موضوع را جدی تر بگیریم و برای جلوگیری از چاقی گام برداریم. همانطور که رئیس فدراسیون جهانی چاقی، لوئیز باور گفت، “جای است که اکنون برای جلوگیری از بدتر شدن وضعیت اقدام کنیم.”

با ورودی های آژانس ها

همه را بخوانید آخرین خبرها، اخبار پرطرفدار، اخبار کریکت، اخبار بالیوود،
اخبار هند و اخبار سرگرمی اینجا. ما را در فیسبوک دنبال کنید، توییتر و اینستاگرام