چاپاره: تمام آنچه در مورد ویروس نادر بولیوی از خانواده ویروس آرنا می دانید لازم است

ویروس Chapare از خانواده ویروس های Arenaviridae است ، درست مانند COVID-19 از خانواده Coronaviridae.

چاپاره: تمام آنچه در مورد ویروس نادر بولیوی از خانواده ویروس آرنا می دانید لازم است

ترس از انتشار ویروس Chapare از جوندگان. تصویر با حسن نیت ارائه می شود Joanna Servaes / Wikimedia Commons

تا بحال کووید -19 جهان که سر زشت خود را تربیت کرده است ، نسبت به ویروس های بالقوه کشنده ای که با وجود ریشه های مشترک انسان و دام یا حیوانات می توانند از انسانی به انسان منتقل شوند ، بیشتر آگاه شده است. جدیدترین ویروسی که به این صفوف پیوسته است ویروس Chapare از بولیوی است که اخیراً مرکز کنترل و پیشگیری بیماری های ایالات متحده (CDC) اعلام کرده است که می تواند از طریق تماس انسان با انسان گسترش یابد. در اینجا همه مواردی که باید در مورد این ویروس و تب خونریزی دهنده ویروسی ایجاد کنید بدانید.

ویروس Chapare چیست؟

ویروس Chapare مانند خانواده از خانواده ویروس های Arenaviridae است کووید -19 از خانواده Coronaviridae است. ویروس های آرنا معمولاً از طریق تماس مستقیم با جوندگان آلوده یا غیر مستقیم از طریق تماس با ادرار یا مدفوع یا جوندگان آلوده به انسان منتقل می شوند. ویروس های آرنا بسته به محل تولدشان به دو گروه تقسیم می شوند: مجموعه دنیای جدید یا Tacaribe و مجموعه Old Old یا Lassa.

Chapare از آنجا که از بولیوی سرچشمه می گیرد به مجموعه جهان جدید تعلق دارد. ویروس آرنا دیگر از بولیوی که می تواند به انسان نیز منتقل شود ویروس ماچوپو است که باعث تب خونریزی دهنده بولیوی می شود. ویروس Chapare باعث تب خونریزی دهنده Chapare (CHHF) می شود.

چه تعداد شیوع Chapare تا به امروز رخ داده است؟

CDC گزارش می دهد که هنوز تنها دو شیوع ویروس Chapare ثبت شده است. اولین شیوع این بیماری در سال 2003 در استان چاپاره بولیوی رخ داد – از این رو نام ویروس است – و جان یک بیمار را گرفت. شیوع دوم در سال 2019 در استان کاراناوی بولیوی رخ داد ، جایی که پنج مورد تایید شده گزارش شد و سه مورد منجر به مرگ شد. این شیوع سال 2019 ، که منجر به کشته شدن سه کارمند مراقبت های بهداشتی شده است ، باعث زنگ خطر اخیر ویروس Chapare شده است.

چگونه ویروس Chapare منتقل می شود؟

CDC می گوید ، در حالی که هنوز انواع دقیق جوندگان که باعث ایجاد یا حمل ویروس Chapare می شوند ناشناخته است ، با مطالعه ویروس های مشابه می توان استنباط کرد که چگونه این ویروس خاص گسترش می یابد. روش اصلی انتقال از طریق تماس مستقیم یا غیرمستقیم با بزاق ، ادرار یا مدفوع جوندگان آلوده است. بنابراین اگر به طور تصادفی در هوا حل شود یا از طریق غذا و آب آلوده استفاده شود ، این انتقال می تواند از طریق خراش ، گزش ، استنشاق رخ دهد.

CDC همچنین گزارش می دهد که یک فرد آلوده می تواند ویروس را از طریق تماس با مایعات بدن خود یا در طی روش هایی مانند لوله گذاری در محیط های مراقبت های بهداشتی که ویروس در هوا از بین می رود ، به دیگران منتقل کند. CDC مظنون است که این ممکن است راهی باشد که کارکنان بهداشت و درمان در بولیوی در سال 2019 آلوده کرده اند. برای بررسی دقیق نحوه انتقال این ویروس ، تحقیقات بیشتری لازم است.

علائم ویروس Chapare چیست؟

CDC می گوید علائم ویروس Chapare مانند سایر تب های خونریزی دهنده آمریکای جنوبی مانند BHF است. باید توجه داشت که تاکنون موارد بسیار کمی از CHHF در انسان وجود داشته است ، بنابراین اطلاعات در مورد علائم اولیه و پیشرفت بیماری هنوز کمیاب است. اعتقاد بر این است که دوره انکوباسیون ویروس Chapare بین چهار تا 21 روز است ، به این معنی که علائم معمولاً 4-21 روز پس از مواجهه شروع می شوند. موارد زیر برخی از علائم (بدون ترتیب پیشرفت) است که در چند مورد مستند CHHF مشاهده شده است:

  • تب
  • سردرد
  • درد مفاصل و عضلات
  • درد پشت چشم
  • دل درد
  • استفراغ
  • اسهال
  • خونریزی لثه
  • بثورات پوستی
  • تحریک پذیری

چگونه ویروس Chapare تشخیص داده می شود؟

مانند اکثر ویروسهای دیگر ، ویروس Chapare در سرم ، خون ، منی ، ادرار و ترشحات تنفسی انسان قابل تشخیص است. هم طبق CDC و هم مطالعه اخیر منتشر شده در پزشکی سفر و بیماری های عفونی، ویروس Chapare را می توان در نمونه هایی با واکنش زنجیره ای پلیمراز رونویسی معکوس در زمان واقعی (RT-PCR) تشخیص داد که پس از شیوع 2003 از طریق تجزیه و تحلیل ژنومی ویروس ایجاد شد.

آیا ویروس Chapare قابل درمان است؟

در حال حاضر هیچ درمانی برای CHHF در دسترس نیست. CDC درمان حمایتی را توصیه می کند که شامل آبرسانی ، آرام بخشی ، تسکین درد ، کنترل تب ، مدیریت شوک از طریق روش هایی مانند احیای مایعات و انتقال خون در صورت لزوم است. به یاد داشته باشید ، موارد بسیار کمی از CHHF تا به امروز وجود داشته است ، بنابراین درمان های موثر ، ارزیابی عوامل خطر و میزان مرگ و میر هنوز ناشناخته است. با این حال مهم است که از بیماران تأیید شده با احتیاط مراقبت شود زیرا ویروس از انسانی به انسان دیگر منتقل می شود.

چگونه می توان از ویروس Chapare و CHHF جلوگیری کرد؟

در حال حاضر هیچ موردی از ویروس Chapare و CHHF فراتر از بولیوی وجود ندارد ، بنابراین انجام اقدامات پیشگیرانه علیه این ویروس خاص ممکن است برای کشورهایی مانند هند هنوز لازم نباشد. با این حال ، شناخته شده است که جوندگان دارای بسیاری از بیماری ها هستند و در سراسر جهان یافت می شوند ، بنابراین کنترل مناسب جوندگان ، دوری از مدفوع و آلودگی جوندگان و اقدامات احتیاطی در برابر آب و غذای آلوده توصیه می شود. رعایت بهداشت دست و بهداشت تنفسی ، به ویژه در اطراف افراد بیمار و در مکان های شلوغ ، می تواند به جلوگیری از CHHF و همچنین سایر بیماری های عفونی کمک کند.

برای اطلاعات بیشتر ، مقاله ما را در مورد عفونت ویروسی بخوانید.

مقالات بهداشتی در Firstpost توسط myUpchar.com ، اولین و بزرگترین منبع هند برای اطلاعات پزشکی تأیید شده ، نوشته شده است. در myUpchar ، محققان و روزنامه نگاران با پزشکان همکاری می کنند تا در مورد همه چیز درباره سلامتی اطلاعاتی به شما ارائه دهند.