مطالعه نشان می دهد داروی آنتی بادی مونوکلونال Evinacumab می تواند کلسترول LDL را در بیماران با خطر بالا کاهش دهد

سطح کلسترول بالا به عنوان یک عامل خطر برای بیماری های قلبی شناخته شده است. پزشکان و متخصصان تغذیه در سراسر جهان توصیه می کنند کلسترول را از طریق رژیم غذایی ، ورزش و مکانیسم های دیگر تحت بررسی قرار دهند.

کلسترول دو نوع اصلی دارد – لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL) یا “کلسترول خوب” و لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL) یا “کلسترول بد”.

افزایش LDL یا LDL کنترل نشده به عنوان علامت اصلی خطرات بیماری های قلبی عروقی در نظر گرفته می شود. بیشتر روش های درمانی ضد کلسترول ، کاهش کلسترول LDL را هدف قرار می دهند.

اما چه اتفاقی می افتد که علی رغم استفاده از هر مکانیسم یا درمانی که قادر به کنترل کلسترول LDL نیستید؟ این عدم توانایی در کنترل سطح LDL به عنوان هایپرکلسترولمی خانوادگی هموزیگوت شناخته می شود.

هیپرکلسترولمی خانوادگی هموزیگوت

طبق مطالعه ای که در ژورنال قلب اروپا در سال 2014 ، هایپرکلسترولمی خانوادگی هموزیگوت (HoFH) یک بیماری نادر و تهدید کننده زندگی است که همانطور که از نامش پیداست ، معمولاً در خانواده ها منتقل می شود. این بیماری با سطح قابل توجهی از کلسترول LDL و خطر بیماری قلبی عروقی آترواسکلروتیک زودرس و زودرس (ACVD) مشخص می شود که احتمالاً خطر مرگ زودرس را افزایش می دهد. این مطالعه نشان می دهد که بیشتر بیماران مبتلا به HoFH قبل از 20 سالگی دچار ACVD می شوند و به طور کلی 30 سال گذشته زنده نمی مانند.

بنابراین ، هدف اصلی متخصصان مراقبت های بهداشتی و تحقیق جلوگیری از شروع ACVD در بیماران HoFH با کنترل سریع و همه جانبه بیماری است. بنابراین تشخیص به موقع بیماری و عوارض آن به همان اندازه ضرورت بهینه سازی درمان در دوران کودکی است تا شرایط بدتر نشود یا به ACVD نرسد.

درمان هایپرکلسترولمی با اویناکوماب؟

یک مطالعه جدید ارائه شده در جلسات علمی انجمن قلب آمریکا 2020 نشان می دهد که یک داروی تحقیقاتی به نام evinacumab ممکن است در کنترل سطح LDL حتی در بیماران مبتلا به HoFH موثر باشد. این مطالعه بر این فرض استوار است که HoFH با تغییرات ژنتیکی یا جهش هایی همراه است که منجر به فعالیت گیرنده LDL تقریباً غایب یا مختل می شود و بر فاکتورهای رشد مانند آنژیوپویتین مانند 3 (ANGPTL3) تأثیر می گذارد.

Evinacumab یک آنتی بادی مونوکلونال است (به این معنی که آنتی بادی ساخته دست بشر است که با شبیه سازی یک گلبول سفید منحصر به فرد طراحی شده است) که بر ضد ANGPTL3 عمل می کند و مزایای بالقوه ای برای بیماران HoFH دارد.

محققان برای دیدن اینکه آیا این دارو در واقع دارای اثر کاهش دهنده LDL است ، اثرات evinacumab را بر روی 65 بیمار مبتلا به HoFH که تحت درمان پایدار و کاهش دهنده چربی بودند ، مشاهده کردند. بیماران به دو گروه تقسیم شدند و به یکی از آنها تزریق وریدی اویناکوماب با دوز 15 میلی گرم در هر کیلوگرم از وزن بدن هر چهار هفته داده شد ، در حالی که گروه دیگر دارونما دریافت کردند. نتایج به صورت درصد تغییر در سطح کلسترول LDL از ابتدای مطالعه تا مارک 24 هفته اندازه گیری شد.

در هفته بیست و چهارم ، بیمارانی که در گروه دریافت کننده اویناکوماب قرار داشتند ، کاهش نسبی کلسترول LDL در آنها 47.1 درصد بود ، در حالی که در گروه دارونما ، سطح LDL 1.9 درصد افزایش داشت. از عوارض جانبی خفیف اویناکوماب می توان به دشواری تنفس و واکنش خفیف آنافیلاکتیک اشاره کرد ، با این حال این دارو توسط اکثر بیماران به خوبی تحمل می شود و هیچ عارضه جانبی شدیدی ندارد. بنابراین محققان نتیجه گرفتند که تجویز evinacumab می تواند سطح کلسترول LDL را در بیماران مبتلا به HoFH تقریباً به نصف کاهش دهد ، و این یک درمان بالقوه موثر برای HoFH و روشی برای کاهش خطر بیماری های قلبی عروقی و مرگ در میان این بیماران است.

یافته های این مطالعه اکنون در مجله پزشکی نیوانگلند و محققان امیدوارند که evinacumab برای استفاده بالینی توسط سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) تأیید شود. در صورت تأیید ، این دارو می تواند به طور گسترده توسط متخصصان قلب برای درمان بیماری های نادر اما بالقوه کشنده مانند HoFH استفاده شود.

برای اطلاعات بیشتر ، مقاله ما را در مورد کلسترول بالا بخوانید.

مقالات بهداشتی در Firstpost توسط myUpchar.com ، اولین و بزرگترین منبع هند برای اطلاعات پزشکی تأیید شده ، نوشته شده است. در myUpchar ، محققان و روزنامه نگاران با پزشکان همکاری می کنند تا در مورد همه چیز درباره سلامتی اطلاعاتی به شما ارائه دهند.