مطالعه جدید می گوید ، فلاوانول های موجود در کاکائو عملکرد عروق مغزی را بهبود می بخشد ، شناخت در بزرگسالان جوان و سالم

عناصر غذایی گیاهی به نام فلاوانول به دلیل خواص بسیار مغذی خود به سرعت شهرت زیادی کسب می کنند. فلاوانول ها پلی فنول هایی هستند که متعلق به دسته ای از عناصر غذایی مغذی به نام فلاونوئیدها هستند. این ماده مغذی گیاهی دارای پتانسیل آنتی اکسیدانی است و بنابراین بسیار مفید محسوب می شود ، خصوصاً به این دلیل که می تواند با آسیب رادیکال های آزاد در بدن مقابله کند. مطالعه اخیر نشان می دهد که فلاوانول موجود در غذاهایی مانند سیب و چای می تواند به کنترل سطح فشار خون کمک کند.

اکنون ، یک مطالعه منتشر شده در گزارش های علمی پیشنهاد می کند که فلاوانول های موجود در کاکائو می توانند عملکرد عروقی را در مغز تقویت کرده و توانایی های شناختی را در افراد جوان و سالم بهبود بخشند.

تحقیقات قبلی در مورد فلاوانولهای کاکائو

توجه به این نکته مهم است که این اولین کار تحقیقاتی نیست که فواید فلاونولهای کاکائو را جشن می گیرد بلکه بیشتر بر اساس پایه ارائه شده توسط بسیاری از مطالعات منتشر شده در سالهای اخیر ساخته شده است. مطالعه منتشر شده در مجله داروسازی بالینی انگلیس در سال 2013 نشان می دهد که پودر کاکائو و شکلات حاوی درصد بسیار بالایی از فلاوانول ها هستند که قادر به عبور از سد مغز خون و بهبود عملکرد مغز هستند. همچنین اعتقاد بر این است که این فلاوانول ها فعالیت های مختلف مغزی مانند رگ زایی ، نوروژنز و مورفولوژی نورون را در مناطق مغز مرتبط با یادگیری و حافظه تحریک می کنند.

مطالعه دیگری که در مرزها در تغذیه در سال 2017 نشان می دهد که فلاوانولهای کاکائو با بهبود حافظه ، توجه ، پردازش و شناخت نقش محافظتی دارند و حتی ممکن است از کاهش شناختی در بزرگسالان پیر جلوگیری کنند. علاوه بر این ، فلاوانولهای کاکائو عملکرد رگهای خونی را افزایش می دهند و این مزیت عروقی همچنین با افزایش سن از بیماری های قلبی عروقی محافظت می کند.

مطالعه جدید در گزارش های علمی از چنین مطالعاتی نشانه هایی می گیرد و این ایده را گسترش می دهد که اگر فلاوانولهای کاکائو عملکرد عروقی را بهبود بخشد و به نفع قلب باشد ، آیا آنها می توانند عملکرد عروقی مغز را نیز بهبود بخشند و در نتیجه شناخت را بهبود بخشند؟

عملکرد عروق مغز در بزرگسالان سالم

برای بررسی اینکه آیا فلاوانولهای کاکائو عملکرد عروق مغزی را بهبود می بخشد ، و آنها را به بهبود عملکردهای شناختی مرتبط می کند ، محققان 17 فرد جوان را بدون هیچ گونه بیماری مغزی ، قلبی ، عروقی یا تنفسی استخدام کردند. همه افراد سیگاری نیز نبودند. محققان تصمیم گرفتند این گروه از افراد را انتخاب کنند زیرا آنها معتقد بودند که تأثیرات فلاونول کاکائو بر روی این افراد ارتباط قوی تری نسبت به افرادی که بیماری یا مشکلات سلامتی دارند نشان می دهد. فعالیت های عروقی مغزی مغز شرکت کنندگان قبل از شروع مطالعه اندازه گیری شد.

پس از شروع مطالعه ، شرکت کنندگان تحت دو آزمایش مجزا قرار گرفتند. در یکی به آنها کاکائو غنی از فلاوانول و در دیگری کاکائوی فرآوری شده با محتوای فلاوانول بسیار کم داده شد. دو ساعت پس از مصرف کاکائو در هر آزمایش ، به شرکت کنندگان یک آزمایش استاندارد داده شد تا عروق مغزی آنها را به چالش بکشد: از آنها خواسته شد هوا را با پنج درصد دی اکسید کربن تنفس کنند (که 100٪ بیشتر از غلظت طبیعی جو ما است).

این چالش واکنشی را ایجاد می کند که به اکسیژن رسانی معروف است و از طریق آن جریان خون به مغز افزایش می یابد تا این اندام حیاتی بتواند دی اکسید کربن را از بین ببرد. محققان طی این چالش سطح اکسیژن رسانی را در قشر پیشانی شرکت کنندگان اندازه گیری کردند. آنها همچنین شرکت کنندگان را با کارهای پیچیده که نیاز به پشتیبانی کامل قشر پیشانی داشتند ، به چالش کشیدند تا ببینند آیا اکسیژن رسانی و شناخت مناسب می تواند همزمان بدون هیچ عارضه جانبی عمده ای انجام شود.

اکسیژن رسانی و پاسخ عملکرد شناختی

محققان دریافتند که تقریباً همه شرکت کنندگان پس از مصرف کاکائو غنی از فلاوانول ، واکنش اکسیژن دهی قوی تر و سریع تری نسبت به بعد از مصرف کاکائو با فلاوانول کم داشتند. این پاسخ اکسیژن رسانی در آزمایش کاکائو غنی از فلاوانول بیش از سه برابر بیشتر و تقریباً یک دقیقه سریعتر بود. علاوه بر این ، شرکت کنندگان همچنین در حل مشکلات پیچیده که 11 درصد سریعتر از زمان مصرف کاکائو با فلاوانول پایین بودند ، در چالش های وظیفه شناختی عملکرد بهتری داشتند. محققان دریافتند که این نتایج استثنایی تنها در چهار شرکت کننده فاقد آنهاست ، که قبل از شروع مطالعه ، سرعت اکسیژن رسانی بسیار خوبی داشته اند.

بنابراین ، دانشمندان نتیجه گرفتند که اگرچه افراد فوق العاده متناسب ممکن است پس از مصرف فلاوانولهای کاکائو ، بهبودهای یکسانی در عملکرد عروقی مغزی و شناختی نداشته باشند ، اما آن بزرگسالانی که سالم هستند ، پیشرفتهای چشمگیری دارند. محققان اکنون امیدوارند که این یافته ها را بیشتر مورد بررسی قرار دهند تا ببینند آیا جوانانی که سالم نیستند پاسخ یکسانی به فلاوانول های کاکائو دارند یا خیر.

برای کسب اطلاعات بیشتر ، مقاله ما را در مورد چگونگی افزایش قدرت مغز بخوانید.

مقالات مربوط به سلامتی در Firstpost توسط myUpchar.com ، اولین و بزرگترین منبع هند برای اطلاعات پزشکی تأیید شده ، نوشته شده است. در myUpchar ، محققان و روزنامه نگاران با پزشکان همکاری می کنند تا اطلاعاتی در مورد همه چیز در مورد سلامتی به شما ارائه دهند.