لیپوکالین -2 ، هورمونی که گرسنگی را در انسان سرکوب می کند ، می تواند برای درمان چاقی استفاده شود: مطالعه

چاقی در همه دنیا به میزان اپیدمی رسیده است. این نه تنها حرکت را مختل می کند بلکه خطرات بسیاری از بیماری های مزمن و بالقوه ناتوان کننده مانند دیابت نوع 2 ، فشار خون بالا ، بیماری های قلبی عروقی و بیماری های کلیوی را افزایش می دهد. بسیاری از افراد مبتلا به چاقی به سختی می توانند عادات غذایی خود را کنترل کنند و یا برای کاهش وزن خود به یک رژیم سخت و رژیم غذایی پایبند بمانند ، که منجر به کند شدن بیشتر متابولیسم و ​​نتایج منفی بعدی می شود.

در چنین مواردی ، داروهایی که جلوی گرسنگی را می گیرند و به کاهش 5-10 درصدی کمک می کنند ، به بیماران داده می شود. اما این داروها عوارض جانبی عمده ای دارند و در طولانی مدت قابل استفاده نیستند. جراحی چاقی ممکن است به بیمارانی توصیه شود که در معرض خطر عوارض ناشی از چاقی هستند ، اما این جراحی عوارض جانبی زیادی نیز دارد و مدیریت آن دشوار و پرهزینه است. جستجوی یک روش درمانی مناسب برای چاقی با حداقل عوارض جانبی نیاز این ساعت است و محققان در سراسر جهان بر حل این مشکل متمرکز شده اند.

هورمونی که اشتها و متابولیسم را تنظیم می کند

مطالعه جدیدی در ژورنال منتشر شده است eLife فرصتی برای کنترل و کاهش چاقی با تنظیم هورمونی به نام لیپوکالین -2 (LCN2) فراهم می کند. LCN2 هورمونی درون زا است که در موش ها و پستانداران از جمله انسان تولید می شود. توسط استخوانهای استخوانی ترشح می شود. مطالعات قبلی نشان می دهد که LCN2 نه تنها می تواند گرسنگی را سرکوب کرده و سیگنال های سیری را ارسال کند بلکه باعث کاهش وزن بدن و بهبود متابولیسم قند می شود. با این حال ، این مطالعات بر روی موش ها انجام شده و هنوز مشخص نیست که آیا انسان ها و سایر نخستی ها نیز واکنش مشابهی با LCN2 تجربه می کنند.

برای بررسی اینکه آیا LCN2 تأثیر مشابهی بر روی انسان و نخستی ها دارد یا خیر ، محققان یک مطالعه مضاعف انجام دادند – یکی بر روی انسان ها و دیگری بر روی سایر نخستی ها. برای مطالعه انسانی ، محققان داده های جمع آوری شده از چهار مطالعه جداگانه شامل افراد سالم با وزن طبیعی ، افراد دارای اضافه وزن ، افراد چاق و افراد به شدت چاق را تجزیه و تحلیل کردند. به همه شرکت کنندگان یک وعده غذایی بعد از روزه داری شبانه داده شد و نشانگرهای زیستی متابولیکی آنها مورد ارزیابی قرار گرفت.

محققان نتایج هر مطالعه را بررسی کردند و دریافتند که افزایش قابل توجهی در سطح LCN2 در گردش خون بعد از غذا در انسان با وزن طبیعی وجود دارد. این افزایش سطح LCN2 با کاهش احساس گرسنگی در افراد سالم و با وزن طبیعی ارتباط دارد. از طرف دیگر ، افرادی که دارای اضافه وزن ، چاقی و چاقی شدید هستند ، پس از صرف غذا ، سطح LCN2 را کاهش دادند. این نشان می دهد که LCN2 نقش مهمی در تنظیم گرسنگی و سیری دارد و در افرادی که این هورمون را به درستی ترشح نمی کنند به چاقی کمک می کند.

استفاده از LCN2 برای تنظیم گرسنگی و سیری

بنابراین ، محققان بعداً تعجب کردند ، آیا درمان با LCN2 می تواند سوخت و ساز بدن افراد دارای اضافه وزن یا چاقی را بهبود بخشد؟ برای ارزیابی این ، محققان مطالعه دوم را در مورد نخستیان مانند بابون و رزوس ماکاک آغاز کردند. این پستانداران به دو گروه تقسیم شدند – به یکی LCN2 و به دیگری نمک نمک داده شد. محققان پس از دو دور از این درمان ، هر یک هفته به طول انجامید ، دریافتند که گروه پستانداران تحت درمان با LCN2 نسبت به شروع مطالعه 28٪ کاهش مصرف غذا داشتند. در مقایسه با گروه تحت درمان با شور ، گروه تحت درمان با LCN2 کاهش 21 درصدی در مصرف غذا را تجربه کردند.

علاوه بر این ، محققان دریافتند که گروه پستانداران تحت درمان با LCN2 نیز در این دوره آزمایشی کاهش وزن بدن ، چربی بدن و سطح چربی خون را تجربه کرده اند. هیچ عارضه جانبی سمی برای تزریق LCN2 در پستانداران وجود ندارد ، که یکی دیگر از یافته های امیدوار کننده است. با هم ترکیب شده ، دو مطالعه انجام شده توسط این محققان نشان می دهد که درمان با LCN2 ممکن است یک گزینه مناسب برای افراد مبتلا به چاقی باشد بدون اینکه منجر به ایجاد سمیت یا عوارض جانبی شود. محققان اظهار داشتند كه مطالعات بزرگتر و كنترل شده در آينده بايد اثر اين روش نويدبخش چاقي را بيشتر نشان دهد.

برای کسب اطلاعات بیشتر ، مقاله ما در مورد چاقی را بخوانید.

مقالات بهداشتی در Firstpost توسط myUpchar.com ، اولین و بزرگترین منبع هند برای اطلاعات پزشکی تأیید شده ، نوشته شده است. در myUpchar ، محققان و روزنامه نگاران با پزشکان همکاری می کنند تا اطلاعاتی در مورد همه چیز در مورد سلامتی به شما ارائه دهند.