سردردهای صبح زود می تواند ناشی از آشفتگی خواب ، اختلالات خلقی و موارد دیگر باشد: نکاتی در مورد چگونگی پیشگیری از آنها

بیدار شدن از خواب با سردرد می تواند یکی از بدترین راه ها برای شروع روز باشد. با این حال ، اگر این مشکل را دارید ، قطعاً تنها نیستید. سردردهای صبحگاهی بسیار شایع است و ممکن است به دلایل مختلفی از اختلال در خواب تا شرایط زمینه ای سلامتی ایجاد شود.

درد می تواند کسل کننده یا تیز باشد و از چند دقیقه تا حدود یک ساعت طول بکشد. سردردهای صبحگاهی می تواند انواع مختلفی داشته باشد مانند میگرن ، سردردهای تنشی ، سردردهایی که به دلیل استفاده بیش از حد از داروها ، سردردهای خوشه ای و سردردهای هیپنیک ایجاد می شوند (سردردهایی که بیدار می شوند). کارشناسان می گویند بین ساعت 4 تا 8 صبح بدن انسان اندورفین و انکفالین (مسکن طبیعی بدن) و مقادیر بیشتری آدرنالین (هورمون مبارزه یا پرواز) تولید می کند. این ممکن است منجر به انقباض رگ های خونی و به نوبه خود سردرد شود.

در اینجا برخی دیگر از دلایل عمده سردرد صبح زود وجود دارد که باید بدانید:

1. خواب آشفته

بی نظمی در چرخه خواب (خواب کم یا حتی بیش از حد) و بی خوابی شایعترین دلایل سردرد و میگرن در صبح زود است. شیفت کاری و شرایطی مانند آپنه خواب نیز می تواند منجر به اختلالات خواب شود و فرد را مستعد سردردهای صبحگاهی کند.

کارشناسان معتقدند که خواب رابطه دو علت و معلولی با سردرد دارد. خواب آلودگی بیش از حد ممکن است از علائم میگرن باشد یا به دلیل این نوع سردرد نیز رخ دهد. از طرف دیگر ، خواب مناسب می تواند به کاهش سردرد کمک کند.

ماهیت دقیق این رابطه هنوز مشخص نیست اما اختلال در ریتم شبانه روزی یکی از دلایل احتمالی پیشنهاد می شود.

2. استفاده بیش از حد از داروها و الکل

یک مطالعه انجام شده در ایالات متحده آمریکا نشان داد که مصرف بیش از حد الکل (بیش از 6 واحد در روز) عامل ایجاد سردردهای صبح زود است.

به همین ترتیب ، کسانی که از داروها برای اضطراب و افسردگی استفاده می کنند معمولاً سردردهای صبحگاهی را تجربه می کنند.

طبق بنیاد میگرن آمریکا ، بیشتر داروهای مسکن بدون نسخه در طی چهار تا هشت ساعت از بین می روند ، به خصوص اگر شخصی بیش از حد از آنها استفاده کند. در نتیجه ، چنین افرادی صبح زود هنگام خواب سردردهای میگرنی را تجربه می کنند.

3. افسردگی ، اضطراب و دندان قروچه

اگر صبح ها مرتبا سردرد می کنید ، می تواند به دلیل اختلالات خلقی مانند افسردگی و اضطراب باشد. در مطالعه 2004 که حدود 19000 نفر در آن شرکت داشتند ، نشان داده شد که اضطراب و افسردگی شرایط همزمان سردردهای مزمن صبح است.

کارشناسان می گویند این به این دلیل است که کسانی که افسردگی و اضطراب دارند اغلب به بی خوابی و اختلال در خواب منجر می شوند.

علاوه بر این ، کسانی که تمایل به دندان قروچه (دندان قروچه) در هنگام خواب دارند ، ممکن است در صبح سردرد نیز داشته باشند. این به این دلیل است که ساییدن دندان باعث ایجاد تنش در فک می شود. کسانی که هنگام خواب دندان های خود را خرد می کنند نیز تمایل به خروپف یا آپنه خواب دارند که منجر به اختلال در خواب و در نتیجه سردردهای صبحگاهی می شود.

جلوگیری از سردردهای صبحگاهی

موارد زیر برخی از راه های جلوگیری از سردرد صبحگاهی است:

  • یک برنامه مناسب خواب و بیداری داشته باشید.
  • در یک اتاق ساکت و تاریک بخوابید و از دیدن تلفن ، تبلت یا تلویزیون درست قبل از خواب خودداری کنید.
  • قبل از خواب الکل ، کافئین یا نیکوتین مصرف نکنید.
  • یک رژیم غذایی سالم داشته باشید و به طور منظم تمرین کنید.
  • برای کنترل دندان قروچه از محافظ دهان استفاده کنید.
  • برای مقابله با افسردگی و اضطراب با پزشک صحبت کنید. تمرین روش های تمدد اعصاب نیز ممکن است به آرامش ذهن شما کمک کند.
  • از مصرف بیش از حد داروها خودداری کنید. همیشه طبق دستور پزشک داروها را مصرف کنید.

سردردهای مداوم ممکن است به دلیل شرایط جدی بهداشتی مانند فشار خون بالا ، ضربه و تومورها ایجاد شود. اگر سردرد شدید است ، پس از آسیب دیدگی شروع شده یا با علائم دیگری مانند حالت تهوع ، تنگی نفس در بینایی و از دست دادن هوشیاری همراه است ، مطمئن شوید که در اولین فرصت با پزشک خود تماس بگیرید.

برای اطلاعات بیشتر ، مقاله ما را در مورد سردرد بخوانید.

مقالات مربوط به سلامتی در Firstpost توسط myUpchar.com ، اولین و بزرگترین منبع هند برای اطلاعات پزشکی تأیید شده ، نوشته شده است. در myUpchar ، محققان و روزنامه نگاران با پزشکان همکاری می کنند تا اطلاعاتی در مورد همه چیز در مورد سلامتی به شما ارائه دهند.