روز جهانی معلولان 2020: انواع معلولیت های نامرئی و تأثیر آنها

روز جهانی معلولان هر ساله در تاریخ 3 دسامبر برای افزایش آگاهی و توجه جهانی به بیماری ها و اختلالات که نه تنها افراد را از کار می اندازند بلکه تأثیر منفی طولانی مدت بر سلامتی و کیفیت زندگی آنها دارند ، برگزار می شود.

از بین بردن موانع – نه فقط موانع دسترسی فیزیکی یا پزشکی / درمانی بلکه موانع اجتماعی مانند کلاله – هدف کلیدی برای کل جهان و محور اصلی روز جهانی معلولان است. موضوع این روز در سال 2020 “همه معلولیت ها قابل مشاهده نیستند” است.

معلولیت های نامرئی می توانند به همان اندازه مخرب باشند

موضوع امسال به منظور جلب توجه به ناتوانی هایی طراحی شده است که بلافاصله برای دیگران آشکار نیست و در عین حال تأثیر عمیق و بالقوه مخربی بر زندگی بیماران ، عزیزان و مراقبان آنها دارد. براساس گزارش جهانی WHO در مورد معلولیت 2011 ، 15 درصد از جمعیت جهان با معلولیت زندگی می کنند و این تخمین جهانی در حال افزایش است. دلایل این افزایش معلولیت ها از پیر شدن جمعیت جهانی گرفته تا شیوع سریع بیماری های مزمن است.

دلیل دیگر ، در حقیقت ، دلیل مثبت افزایش این اعداد نیز به لطف پیشرفت روش های مورد استفاده برای تشخیص و اندازه گیری معلولیت ها است. این امر به ویژه در مورد معلولیت های نامرئی صدق می کند ، که بسیاری از آنها حتی چند دهه پیش مورد توجه و درمان قرار نمی گرفتند. موارد زیر برخی از معلولیت های نامرئی است که باید از آنها آگاه باشید ، به ویژه با توجه به تأثیر بسیار زیاد بر زندگی کسانی که با آنها زندگی می کنند.

1. اختلالات بهداشت روان

شاید این را درک نکنید اما فردی که با اختلالات بهداشت روانی زندگی می کند از کار افتاده است. در حقیقت گزارش معلولیت جهانی بیان می کند که کسانی که شرایط بهداشت روانی مانند اختلالات اضطرابی ، افسردگی ، اختلال دوقطبی ، اختلالات خوردن ، استرس پس از سانحه و حتی اختلال وسواس فکری عملی را تجربه می کنند ، در بسیاری از موارد از افرادی که جسمی را تجربه می کنند ، محروم ترند. یا اختلالات حسی. این شرایط نه تنها در میان بزرگسالان در حال افزایش است بلکه کودکان و نوجوانان را نیز تحت تأثیر قرار می دهد. WHO می گوید که حدود 20 درصد از کودکان و نوجوانان جهان دارای سلامت روان هستند.

2. درد و خستگی مزمن

کسانی که از اختلالات مزمن درد مانند فیبرومیالژیا رنج می برند ، نه تنها مجبورند هر روز رنج بکشند ، بلکه به سختی تشخیص داده می شوند ، درک نمی شوند و تحت درمان قرار نمی گیرند. مقاله ای در انتشارات بهداشت هاروارد اشاره می کند که پزشکان معمولاً بدون وجود آسیب یا بیماری دژنراتیو مانند آرتروز به اندازه کافی جدی نمی توانند درد مزمن را تحمل کنند و این امر با آموزش بهتر باید تغییر کند. از طرف دیگر ، افراد مبتلا به سندرم خستگی مزمن (CFS) به عنوان یک معلولیت نامرئی شناخته می شوند. این ، همانطور که یک مطالعه در روانپزشکی BMC اشاره کرد ، به این دلیل است که CFS علائمی از درد عضلانی و اضطراب گرفته تا خواب و اختلالات شناختی را ایجاد می کند که در ترکیب آنها باعث درجات مختلف ناتوانی می شود.

3. آسیب های مغزی ضربه ای

در حالی که اثرات ناتوان کننده آسیبهای نخاعی یا ضربه به قسمتهای دیگر بدن به راحتی قابل مشاهده است ، تأثیرات صدمات مغزی (به ویژه آسیب خفیف ضربه مغزی) تا زمانی که به مشکلات عصبی یا شناختی شدید تبدیل نشوند ، تا حد زیادی نامرئی می مانند. یک مطالعه 2018 منتشر شده در گزارش های علمی نشان می دهد که TBI ها می توانند در حافظه ، استدلال و ارتباطات مشکل ایجاد کنند ، بر هماهنگی حرکت ، تعادل ، عملکرد چشم ، رفتار اجتماعی تأثیر منفی می گذارد و حتی ممکن است در طولانی مدت باعث زوال عقل و افسردگی شود.

4. اختلالات عصبی

مطالعه منتشر شده در عصب شناسی لانست در سال 2019 نشان می دهد که اکنون اختلالات عصبی و شناختی به عنوان علت اصلی مرگ و ناتوانی در سراسر جهان شناخته شده است. ناتوانی های عصبی شامل اختلالات مختلف از صرع و فلج مغزی گرفته تا آلزایمر و اسکلروز جانبی آمیوتروفیک (ALS) است. بیشتر این اختلالات مزمن و پیشرونده هستند ، به این معنی که نه تنها یک عمر ادامه دارند بلکه با گذشت زمان بدتر می شوند و با افزایش سن باعث ناتوانی بیشتر و بیشتری می شوند.

5. ناتوانی های ذهنی و رشد

طبق انستیتو ملی بهداشت ایالات متحده (NIH) ، ناتوانی های ذهنی و رشدی مادرزادی هستند ، به این معنی که اینها از بدو تولد وجود دارند و بنابراین یک عمر ادامه می یابند و کودکان را از سنین بسیار کم به مشکلات اساسی می رساند. این معلولیت ها شامل اختلالات طیف اوتیسم (ASD) و سندرم داون است و می تواند برای والدین و مراقبان به همان اندازه برای کودکان ویرانگر باشد. افراد مبتلا به این اختلالات قادر به عملکرد مانند دیگران نیستند ، که همچنین می تواند منزوی باشد و منجر به مشکلات بهداشت روان شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر ، مقاله ما را در مورد چگونگی کمک به کودکان دارای معلولیت بخوانید.

مقالات مربوط به سلامتی در Firstpost توسط myUpchar.com ، اولین و بزرگترین منبع هند برای اطلاعات پزشکی تأیید شده ، نوشته شده است. در myUpchar ، محققان و روزنامه نگاران با پزشکان همکاری می کنند تا اطلاعاتی در مورد همه چیز در مورد سلامتی به شما ارائه دهند.