روز جهانی دیابت 2020: مصرف کمتر نمک ، ورزش ممکن است به دیابتی ها کمک کند تا قلب خود را سالم نگه دارند

یک مطالعه در سال 2010 نشان می دهد که عوارض قلبی عروقی علت اصلی مرگ در 70 درصد بیماران دیابتی نوع 2 است

روز جهانی دیابت هر ساله در تاریخ 14 نوامبر با هدف افزایش آگاهی در مورد چگونگی پیشگیری ، درمان و مدیریت این بیماری مزمن در سطح جهانی برگزار می شود. گزارش اخیر کمیسیون دیابت لانست نشان می دهد که در حال حاضر 463 میلیون نفر در جهان از دیابت رنج می برند. بیشتر این تعداد عظیم بیماران دیابتی (طبق گزارش حدود 80 درصد) از کشورهایی با درآمد کم و متوسط ​​مانند هند هستند.

براساس داده های ارائه شده توسط سازمان بهداشت جهانی (WHO) در سال 2018 ، 72 میلیون نفر در هند از دیابت رنج می برند – اعدادی که احتمالاً تا سال 2020 افزایش یافته است – و حدود 98 میلیون نفر در این کشور مبتلا به دیابت هستند تا سال 2030 این افزایش شیوع دیابت نگران کننده است زیرا این بیماری مانند سایر بیماریهای مزمن می تواند به عوارض شدید و ناتوان کننده منجر شود.

دیابت و بیماری های قلبی عروقی

در صورت ابتلا به دیابت خطر آسیب به اندام های اصلی و سیستم های اندام بسیار زیاد است. در حقیقت ، یک مطالعه در سال 2010 منتشر شده در مراقبت از دیابت نشان می دهد که عوارض قلبی عروقی علت اصلی مرگ در 70 درصد بیماران دیابتی نوع 2 است. این مطالعه ادامه می دهد که اگر بار دیابت به موقع کنترل نشود ، می تواند منجر به یک اپیدمی بیماری قلبی عروقی مرتبط با دیابت شود.

بنابراین برای بیماران دیابتی بسیار مهم است که با راهنمایی مناسب پزشک بیماری خود را کنترل کنند. توجه دقیق به علائم مانند نفس نفس ، خستگی مداوم و بی حالی ، سطح غیرقابل کنترل گلوکز خون و پف کردگی در مچ پا ، پاها و شکم بسیار مهم است. چنین علائمی با خطر بالای بیماری های قلبی عروقی همراه است و در صورت بروز باید سریعاً با پزشک مشورت کنید.

چگونه دیابت را بهتر مدیریت کنیم

در اینجا چند گام کوچک برای کنترل دیابت و سلامت قلب وجود دارد:

1. بیماری خود را بشناسید

درک بیماری شما ، علائم شایع و عوامل خطر در آن بسیار مهم است. از این رو ، توصیه می شود چندین سوال از پزشک خود بپرسید ، سپس به شما کمک می کند تا یک تصمیم آگاهانه بگیرید و بر این اساس اقدامات احتیاطی را دنبال کنید. راهنمایی مناسب از طرف پزشک و اطلاعات جامع در مورد دیابت و نیازهای فردی شما ، همراه با داروهای به موقع ، می تواند به شما کمک کند تا دیابت را بهتر مدیریت کنید و از آسیب رساندن به قلب خود جلوگیری کنید.

2. فعالیت بدنی حیاتی است

این یک واقعیت شناخته شده است که هیچ بیماری دیابتی بدون فعالیت بدنی وجود ندارد. گفته می شود که ورزش برای کل بدن اما به خصوص ماهیچه های قلب مفید است. نه تنها جریان خون و وزن بدن را تنظیم می کند بلکه به کنترل فشار خون نیز کمک می کند. بسته به تحمل فردی ، بیماران می توانند تمرینات سبک ، مراقبه و پیاده روی سریع را در برنامه روزانه خود قرار دهند. با این حال ، ابتدا به بیماران توصیه می شود قبل از شروع هرگونه تمرین ورزشی ، با پزشک خود مشورت کنند تا از سلامت آنها مطمئن نباشد.

3. یک رژیم غذایی سالم داشته باشید

یک رژیم غذایی سالم برای مدیریت بیشتر بیماری ها بسیار مهم است. به بیماران دیابتی توصیه می شود برای هضم بهتر وعده های غذایی کم و در فواصل مکرر میل کنند. انجام این کار همچنین به فرد کمک می کند تا با فشار بیش از حد به بدن و قلب خود سلامتی نداشته باشد. موارد زیر برخی از غذاهایی است که باید در رژیم غذایی شما گنجانده شود:

  • میوه های تازه و سبزیجات ، به ویژه انواع نشاسته ای مانند سبزیجات برگ دار
  • چربی اشباع نشده از ماهی ، غلات و روغن های گیاهی
  • لبنیات کم چرب

در آخر ، نوشیدنی های شیرین ، سدیم ، ترانس و چربی اشباع شده را قطع کرده و غذای ناخواسته را محدود کنید.

4- از مصرف سیگار و الکل خودداری کنید

دیابت و همچنین بیماران قلبی باید از استعمال سیگار خودداری کنند زیرا ممکن است به عروق خونی آسیب برساند و عضله قلب را بیشتر تضعیف کند. از مصرف الکل نیز باید خودداری شود زیرا منجر به بدتر شدن عملکرد قلب ، به ویژه در بطن چپ می شود.

5. کاهش مصرف نمک

همچنین از بیماران خواسته می شود نمک کمتری مصرف کنند (کمتر از 3 گرم در روز) زیرا نه تنها فشار خون را افزایش می دهد بلکه سدیم موجود در نمک باعث می شود بدن آب را نیز حفظ کند. سطح بالاتر فشار خون می تواند منجر به عوارض دیابت شود و به قلب آسیب برساند. برای کنترل مصرف نمک ، می توان کمترین نمک را در غذای خانگی آنها اضافه کرد و آن را با ادویه و گیاهان جایگزین کرد تا غذا خوش طعم باشد.

این مقاله توسط دکتر Sundeep Mishra ، استاد قلب ، AIIMS نوشته شده است.

برای اطلاعات بیشتر ، مقاله ما در مورد دیابت را بخوانید.

مقالات مربوط به سلامتی در Firstpost توسط myUpchar.com ، اولین و بزرگترین منبع هند برای اطلاعات پزشکی تأیید شده ، نوشته شده است. در myUpchar ، محققان و روزنامه نگاران با پزشکان همکاری می کنند تا اطلاعاتی در مورد همه چیز در مورد سلامتی به شما ارائه دهند.