روز جهانی دیابت: هر آنچه در مورد دیابت بارداری هنگام بارداری باید بدانید

دیابت بارداری می تواند بر سلامت کودک تأثیر بگذارد و خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را در مراحل بعدی زندگی افزایش دهد.

دیابت بارداری بیماری است که در آن سطح قند خون در دوران بارداری افزایش می یابد. این نوعی دیابت است که در درجه اول در یک خانم باردار بدون سابقه دیابت قبل از بارداری دیده می شود. آزمایش دیابت بارداری بین هفته های 24 تا 28 بارداری انجام می شود. با رعایت یک سبک زندگی سالم و مصرف یک رژیم غذایی متعادل و ورزش منظم می توان این بیماری را کنترل کرد. دیابت بارداری معمولاً پس از زایمان از بین می رود. با این حال ، این می تواند بر سلامت کودک تأثیر بگذارد و خطر ابتلا به دیابت نوع 2 در اواخر زندگی را افزایش دهد. دو گروه دیابت بارداری وجود دارد ، زنان با کلاس A1 می توانند آن را با یک رژیم غذایی سالم و ورزش مناسب کنترل کنند در حالی که کلاس A2 باید با انسولین درمانی یا سایر داروها کنترل شود.

دیابت بارداری در بارداری می تواند منجر به موارد زیر شود:

یک کودک بزرگتر

اگر دیابت به خوبی درمان نشود ، نوزاد تازه متولد شده را با قند خون بالا خطرناک می کند. کودک “بیش از حد” تغذیه می شود و بیش از حد بزرگ می شود. علاوه بر اینکه در چند ماه آخر بارداری باعث درد زن می شود ، هم برای مادر و هم برای نوزاد ، کودک بیش از اندازه ممکن است منجر به عوارض هنگام زایمان شود. برای زایمان نوزاد ممکن است مادر به بخش جراحی نیاز داشته باشد. به دلیل فشار بر روی شانه هنگام تولد ، کودک همچنین می تواند در هنگام زایمان واژینال دچار آسیب عصبی شود (دیستوکسی شانه)

سزارین

سزارین جراحی برای زایمان کودک از رحم مادر است. زنی که از دیابت رنج می برد بیشتر در معرض سزارین قرار دارد. وقتی کودک از طریق بخش C به دنیا می آید ، بهبودی از زایمان برای مادر بیشتر طول می کشد (احتمال عفونت را افزایش دهید)

فشار خون بالا

هنگامی که یک زن باردار از فشار خون بالا رنج می برد ، منجر به پروتئین در ادرار وی ، تورم در انگشتان دست و پا می شود و این شرایط به عنوان پره اکلامپسی شناخته می شود. این یک مشکل جدی است که باید از نزدیک تحت نظارت و مدیریت آن قرار گیرد. فشار خون بالا می تواند هم به زن و هم به نوزاد متولدش آسیب برساند. زنان مبتلا به دیابت بیشتر از زنان بدون دیابت فشار خون بالا دارند.

قند خون پایین

زنان مبتلا به دیابت که انسولین یا داروهای دیگری برای این بیماری مصرف می کنند ممکن است دچار قند خون پایین شوند. در صورت عدم درمان سریع ، قند خون پایین می تواند خطرناک و حتی کشنده باشد. اگر خانم ها از نزدیک قند خون خود را تماشا کنند و به موقع سطح پایین قند خون را کنترل کنند ، می توان از کاهش جدی سطح قند خون جلوگیری کرد. اگر دیابت یک زن در دوران بارداری به خوبی کنترل نشده باشد ، ممکن است کودک او خیلی زود پس از تولد دچار قند خون پایین شود. قند خون نوزاد باید تا چند ساعت پس از تولد پیگیری شود.

در اینجا چند نکته برای زنان مبتلا به دیابت بارداری آورده شده است:

1. یک رژیم غذایی سالم و متعادل داشته باشید

داشتن رژیم غذایی مناسب برای کنترل دیابت امری اساسی است. فرد نباید سعی کند “آن را بال دهد” یا رژیم غذایی را به تنهایی ایجاد کند. در عوض ، یک متخصص تغذیه می تواند به ایجاد یک برنامه غذایی سالم کمک کند. یک متخصص تغذیه همچنین می تواند به شما در کنترل سطح قند خون در دوران بارداری کمک کند.

2. به طور متوسط ​​ورزش کنید

ورزش یکی از نکات اساسی در کنترل قند خون است. به تعادل مصرف غذا کمک می کند. پس از معاینه منظم با پزشک ، فرد باید به طور منظم ورزش کند تا سالم و سالم بماند. حداقل 5 روز در هفته حداقل 30 دقیقه فعالیت بدنی با شدت متوسط ​​داشته باشید.

3. قند خون را به طور منظم کنترل کنید

از طریق آزمایش منظم ، کنترل قند خون را حفظ کنید. این همچنین می تواند شامل آزمایش روزانه تا پنج بار برای توصیه پزشک باشد.

4- در صورت لزوم انسولین مصرف کنید

گاهی اوقات زنی که از دیابت بارداری رنج می برد باید به انسولین نیاز داشته باشد زیرا به کنترل قند خون کمک می کند.

5- بعد از بارداری از نظر دیابت آزمایش کنید

6 تا 12 هفته پس از تولد کودک و سپس هر 1 تا 3 سال از نظر دیابت آزمایش کنید. برای اکثر زنان مبتلا به دیابت بارداری ، دیابت پس از زایمان از بین می رود. اگر دیابت از بین نرود ، آن را دیابت نوع 2 می نامند. برای زنی که به دیابت بارداری مبتلا شده است ، ادامه ورزش منظم ، مشورت با یک متخصص تغذیه و داشتن رژیم غذایی سالم غنی پس از بارداری برای جلوگیری یا تأخیر در ابتلا به دیابت نوع 2 مهم است.

نویسنده یک پزشک با گروه زنان و زایمان در بیمارستان CK Birla ، Gurgaon است

همچنین بخوانید: در میان ویروس کرونا همه گیری ، هند باید به دیابت حاملگی توجه کند