در صورت دنبال کردن رژیم گیاهخواران ، گیاهخواری یا رژیم های گیاهی خطر شکستگی ممکن است بیشتر باشد

اکنون دانش عمومی است که با افزایش سن ، تراکم مواد معدنی استخوان به طور طبیعی کاهش می یابد و مراحل خاصی از زندگی – مانند یائسگی – حتی می تواند از دست دادن تراکم استخوان را تسریع کند. این تغییرات به طور حتم خطر ابتلا به بیماری های استخوانی و شکستگی را افزایش می دهد ، که اغلب می تواند اثر ناتوانی بر کیفیت زندگی و سلامت کلی شما داشته باشد. به همین دلیل است که تا حد امکان جلوگیری از کاهش تراکم مواد معدنی استخوان ضروری است.

تغذیه یکی از عوامل کلیدی قابل اصلاح است که از طریق آن می توان سلامت استخوان را تنظیم کرد. کلسیم و پروتئین دو ماده اصلی مرتبط با سلامت استخوان هستند. با این حال ، برخی از الگوی های غذایی خطر کمبود این مواد مغذی را تهدید می کنند. مطالعه منتشر شده در بررسی تغذیه در سال 2019 دریافت که کسانی که از رژیم گیاهخواری (گیاهی) یا وگان پیروی می کنند (از بین بردن کامل غذاهای حیوانی) معمولاً شکستگی بالاتری دارند. بسیاری از مطالعات دیگر حاکی از آن است که این الگوهای غذایی ممکن است مصرف ناکافی کلسیم و پروتئین داشته باشند.

مطالعه جدید منتشر شده در پزشکی BMC اولین کسی است که نگاه جامع تری به این الگوهای رژیم غذایی و خطر مرتبط با آنها از شکستگی های خاص و خاص سایت دارد.

گیاهخواران ، گیاهخواران ، گیاهان نژادی و غیر گیاهخواران

برای درک چگونگی تغییر خطر شکستگی بر اساس الگوی رژیم غذایی ، محققان این مطالعه داده های 54898 شرکت کننده از مطالعه EPIC-Oxford را بین سالهای 1993 و 2001 جمع آوری کردند و داده های پیگیری را از حدود 2010 تا اواسط 2016 جمع آوری کردند. شرکت کنندگان در چهار گروه رژیم غذایی دسته بندی شدند:

  • گوشت خواران یا افراد غیر گیاهخوار (29،380)
  • ماهی خوار یا ماهی پاستاری (8،037)
  • گیاهخواران (15،499)
  • وگان (1،982)

محققان با استفاده از سوابق بیمارستانی یا گواهی های مرگ جدا از داده های رژیم غذایی ، احتمال شکستگی کل و خاص سایت را در بین این گروه های شرکت کننده تخمین زدند. در شکستگی های مخصوص سایت ، آنها احتمال شکستگی بازو ، مچ دست ، مفصل ران ، ساق پا ، مچ پا ، ترقوه ، دنده و مهره ها را ارزیابی کردند. طی مدت زمان متوسط ​​17.6 سال ، محققان در مجموع 3941 مورد شکستگی ، 566 شکستگی بازو ، 899 شکستگی مچ دست ، 945 شکستگی مفصل ران ، 366 شکستگی پا ، 520 شکستگی مچ پا و 467 مورد دیگر شکستگی اصلی در محل مشاهده کردند.

خطرات شکستگی کامل و خاص سایت

محققان مشاهده کردند که شکستگی کلی در افراد گیاهخوار و گیاهخواران بیشتر از افراد غیر گیاهخوار است. با توجه به اینکه گیاهخواران و گیاهخواران معمولاً BMI کمتری دارند و بسیاری نیز از مکمل های غذایی کلسیم و پروتئین های گیاهی برای جبران کمبودها استفاده می کنند ، محققان ارزیابی خود را بر این اساس تنظیم کردند. حتی در آن زمان ، خطرات شکستگی کل برای گیاهخواران و گیاهخواران به طور قابل توجهی بالا بود.

وقتی نوبت به شکستگی های خاص سایت می رسد ، یافته ها متنوع تر بودند. محققان پس از سازگاری با فاکتورهای اقتصادی – اجتماعی موثر بر تغذیه ، عادات سبک زندگی و شاخص توده بدنی (BMI) شرکت کنندگان ، دریافتند که خطرات شکستگی مفصل ران در ماهی خواران ، گیاهخواران و گیاهخواران بیشتر است. همچنین مشخص شد که گیاهخواران نسبت به گوشتخواران خطر شکستگی در پا ، ترقوه ، دنده و مهره ها بیشتر است.

برای گروه هایی مانند بازو ، مچ یا مچ پا تفاوت معناداری در خطرات بین گروه های رژیم غذایی مشاهده نشد ، اگرچه قبل از انجام تنظیمات BMI ، خطر شکستگی بازو در گیاهخواران و گیاهخواران بیشتر بود. این مطالعه همچنین تأیید کرد که در زنان یائسه (به ویژه کسانی که گیاهخوار هستند) و شرکت کنندگانی که دارای سطح فعالیت بدنی کم ، BMI پایین تر و بالاتر از 50 سال بودند ، با افزایش سن ، شکستگی شکستگی بیشتری دارند.

محققان به این نتیجه رسیدند که کسانی که رژیم وگان دارند ، بدون در نظر گرفتن محل ، در معرض خطر شکستگی قرار دارند. این ، آنها توضیح دادند ، بیشتر به دلیل BMI پایین است که در بسیاری از گیاهخواران وجود دارد ، که از تجمع چربی جلوگیری می کند و بنابراین بالشتگی در اطراف نقاط اصلی شکستگی ، به ویژه باسن را کاهش می دهد. قدرت عضلانی ، که با مصرف پروتئین و سطح ورزش تعیین می شود ، یکی دیگر از عوامل اصلی شکستگی است و مطالعه نشان می دهد که گیاهخواران و گیاهخواران هر دو از عضله لاغر و قدرت چسبندگی کمتری برخوردار هستند. این امر همچنین می تواند منجر به خطرات بالاتر شکستگی در این گروه ها شود.

در نتیجه ، گیاهخواران و گیاهخواران برای جلوگیری از خطرات شکستگی باید بر حفظ BMI سالم و گنجاندن مکمل های کلسیم و پروتئین مناسب در رژیم های غذایی خود تمرکز کنند.

برای کسب اطلاعات بیشتر ، مقاله ما را در مورد شکستگی استخوان بخوانید.

مقالات مربوط به سلامتی در Firstpost توسط myUpchar.com ، اولین و بزرگترین منبع هند برای اطلاعات پزشکی تأیید شده ، نوشته شده است. در myUpchar ، محققان و روزنامه نگاران با پزشکان همکاری می کنند تا اطلاعاتی در مورد همه چیز در مورد سلامتی به شما ارائه دهند.