درک تأثیر محیط ما بر سلامت زنان

روز جهانی بهداشت: درک تأثیر محیط ما بر سلامت زنان

تصویر نمایشی کنترل پول

«شهرهای زیر آب
دریاچه های خشک شده
خانه ها تبدیل به گرد و غبار شدند
کشورهای فقر زده

سوختن بی رویه سوخت
هوای غیر قابل تنفس
یک نوزاد نارس تقلا می کند
تحت مراقبت یک مادر بدغذا”

یکی از بزرگترین تهدیدات جهانی قرن بیست و یکم، تغییرات آب و هوایی است. آب و هوا و سلامت به‌طور پیچیده در هم تنیده شده‌اند و با بدتر شدن بحران آب و هوا، سلامت جمعیت نه تنها از طریق طول عمر فردی، بلکه در طول نسل‌های مختلف بدتر می‌شود. جنگل زدایی، کشاورزی، شهرنشینی، انتشار گازهای گلخانه ای از خودروها و کارخانه ها، سوزاندن سوخت های فسیلی، مسائل امنیتی غذا/آب/معیشت، مهاجرت و جابجایی اجباری، از دست دادن هویت فرهنگی – وجود دارد. خیلی زیاد عوامل که به تأثیر تغییرات آب و هوایی بر سلامت کمک می کند.

چندین مطالعات ثابت کرده اند که زنان به دلیل تفاوت در میزان حفظ دمای بدن، نیازهای تغذیه ای، تعادل هورمونی و فعالیت های بدنی، بسیار بیشتر از مردان تحت تأثیر تغییرات آب و هوایی قرار می گیرند. برای مثال، زنان که بخش عمده‌ای از نیروی کار کشاورزی هستند، در معرض خطر بالای عفونت‌های پوستی همراه با استفاده از آفت‌کش‌ها و همچنین بیماری‌های ناشی از آب هستند. این خطر در سناریوی پس از فاجعه حتی بیشتر می شود. تغییر آب و هوا همچنین منجر به چرخه های قاعدگی تغییر کرده است و باروری در زنان در سنین باروری. احتمال ابتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک، عفونت‌های تناسلی به دلیل تغییر pH واژن یا سرطان پستان/تخمدان/آندومتر تحت تأثیر هورمون‌ها یا به دلیل سرطان‌زاهای اکتسابی برون‌زا افزایش می‌یابد.

علاوه بر این، بارداری بدن را درگیر یک سری عوامل استرس زا می کند که نیاز به تغذیه اضافی و شرایط محیطی پایدار دارد. زنان ساکن و کار در مناطق مستعد موج گرما و خشکسالی در معرض خطر قابل توجهی از عوارض مرتبط با بارداری مانند سوء تغذیه مادر، کم خونی، تاخیر در رشد داخل رحمی جنین، زایمان زودرس و پره اکلامپسی هستند. نارس بودن و عفونت ها دو عامل اصلی مرگ و میر نوزادان و مرگ و میر زیر پنج سال در هند هستند.

طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت، تقریباً از هر پنج خانوار، در سه خانوار، زنان و دختران در معرض دود ناشی از سوخت‌ها قرار می‌گیرند، در حالی که نقش پخت و پز بر اساس جنسیت خود را انجام می‌دهند. دودهای سمی و به طور کلی کیفیت نامطلوب هوا منجر به بیماری‌های تنفسی شدید در آنها می‌شود و همچنین باعث ناهنجاری‌های مادرزادی در نوزادانی می‌شود که به دنیا می‌آورند.

همانطور که در سازمان بهداشت جهانی – داده های آسیای جنوب شرقیزنان علیرغم اینکه بیشتر در معرض تأثیرات مخرب بحران آب و هوا هستند، دسترسی برابر یا کافی به امکانات بهداشتی ندارند. به عنوان مثال، در مقایسه با مردان، درصد بیشتری از زنان مبتلا به قند خون بالا تشخیص داده نمی شوند و نسبت بسیار کمی از آنها تحت درمان قرار می گیرند. این شکاف تشخیصی و درمانی در مورد فشار خون و تعدادی دیگر از بیماری‌های واگیر و غیرواگیر نیز دیده می‌شود.

بر اساس شاخص جهانی شکاف جنسیتی، هند در سال 2022 در میان 146 کشور رتبه 135 را به خود اختصاص داد. این معیار برابری جنسیتی را در چهار بعد یا زیرشاخص کلیدی – مشارکت اقتصادی و فرصت، پیشرفت تحصیلی، سلامت و بقا، و توانمندسازی سیاسی نشان می‌دهد.

بدون شک کارهای زیادی وجود دارد که باید انجام شود. به عنوان اولین گام، ضروری است که ما اذعان کنیم که زنان بار بیشتری از آسیب پذیری در برابر پیامدهای تغییرات آب و هوایی را به دوش می کشند و برای ایجاد سیاست های آب و هوایی که شامل جنسیت می شوند، تلاش کنیم. برای درک ارتباط عمیق تر و ظریف بین تغییرات آب و هوا و سلامت زنان باید سرمایه گذاری بیشتری در تحقیقات صورت گیرد. همچنین، زنان باید از طریق آموزش توانمند شوند و در گفتگوهای آب و هوایی در هر سطحی شرکت کنند تا یک استراتژی پایدار برای کاهش تغییرات آب و هوایی ایجاد کنند.

نویسنده یک پزشک و متخصص محیط زیست مقیم بمبئی است که در حال حاضر بخشی از گروه آب و هوای زنان است، جامعه ای که به دنبال افزایش بازنمایی صداها و دیدگاه های زنان در گفتگوی آب و هوا است. دیدگاه ها شخصی هستند.

همه را بخوانید آخرین خبرها، اخبار پرطرفدار، اخبار کریکت، اخبار بالیوود،
اخبار هند و اخبار سرگرمی اینجا. ما را در فیسبوک دنبال کنید، توییتر و اینستاگرام