تشخیص و درمان زودهنگام می تواند زندگی را نجات دهد

روز جهانی سل 2023: تشخیص و درمان زودهنگام می تواند جان انسان ها را نجات دهد

تصویر بازنمایی Alpha Stock Images/ Picpedia.Org

سل (TB) یکی از قدیمی ترین بیماری هایی است که بیش از یک هزار سال است که انسان را تحت تاثیر قرار داده است. در حالی که COVID-19 به شدت بر سیستم مراقبت های بهداشتی جهانی تأثیر گذاشته است، سل به عنوان دومین بیماری عفونی کشنده در جهان نزدیک تر می شود. سل در کنار کووید-19 قرار دارد و در هر دقیقه سه نفر بر اثر سل می میرند! بر اساس آمار گزارش جهانی سل 2022 WHO، تخمین زده می شود که 10.6 میلیون نفر در سال 2021 به سل مبتلا شده اند که نسبت به سال 2020 افزایش 4.5 درصدی داشته است و 1.6 میلیون نفر بر اثر سل جان خود را از دست داده اند. کشورهای در حال توسعه در آفریقا و آسیای جنوب شرقی شیوع بیشتری از سل دارند. با این حال، هند بار نامتناسب زیادی از میزان سل در جهان را به دوش می‌کشد و سالانه حدود 2.8 میلیون مورد جدید گزارش می‌شود.

تنگناها در تشخیص سل

سل یک مشکل عمده بهداشتی است و دلیل رشد بی رویه آن شکاف فزاینده بین بروز تخمین زده شده و تعداد موارد گزارش شده است. موانع اجتماعی-فرهنگی مربوط به نابرابری های جنسیتی به شدت بر تشخیص سل و رفتار مراقبتی تأثیر می گذارد. موانع مبتنی بر دانش و انگ مرتبط که افراد عموماً تمایل دارند علائم سل خود را پنهان کنند، منجر به تاخیر در تشخیص می شود. مطالعات نشان می دهد که از هر 2.4 مرد تنها یک زن مبتلا به سل تشخیص داده می شود و آنها قادر به تشخیص علائم و نشانه های سل نیستند و برای مراجعه به پزشک تا شدید شدن آن صبر می کنند. نرخ رو به رشد موارد به دلیل عدم آگاهی، رژیم ناقص سل، عدم پایبندی به دارو، نظارت ناکافی دارو، و مشکلات مدیریت عوارض جانبی دارویی است.

زیرساخت های تشخیصی کشور نیازمند تقویت برای تست حساسیت دارویی در مدت زمان کمتر است. در دسترس نبودن اشعه ایکس قفسه سینه یکی از عوامل بالقوه ای است که منجر به تاخیر در تشخیص و درمان نادرست می شود. آگاهی و حساسیت در مورد موانع مبتنی بر دانش برای ریشه کنی سریع سل در کشور مهم است.

اهمیت تشخیص زودهنگام

تشخیص زودهنگام و دقیق برای مهار گسترش سل حیاتی است. سل بیشتر به صورت سل پنهان یا فعال وجود دارد. در سل نهفته، ناقل هیچ علامتی نشان نمی دهد تا زمانی که سیستم ایمنی ضعیف شود و به سل فعال تبدیل شود که بسیار مسری است. افرادی که در معرض سل فعال هستند باید با درمان فوری شناسایی شوند تا از گسترش بیماری جلوگیری شود. با این حال، روش های سنتی تشخیص لکه بینی نمونه های خلط و بررسی آنها از طریق میکروسکوپ اسمیر و کشت، روش های طولانی است. چنین روش هایی درمان را به تعویق می اندازد و به نوبه خود خطر انتقال مداوم بیماری و در نتیجه میزان مرگ و میر را افزایش می دهد. امروزه با کمک آخرین فناوری‌های تشخیص مولکولی، می‌توان تشخیص سل را بهبود بخشید. تقویت ظرفیت آزمایشگاهی می تواند مراقبت از سل را متحول کند زیرا نتایج آزمایشگاهی دقیق را می توان در عرض چند ساعت دریافت کرد و درمان بیمار را می توان در اولین فرصت شروع کرد. تشخیص سریع سل در مراحل اولیه می تواند میزان ابتلا به سایرین را کاهش دهد.

مزایای آزمایشات مولکولی برای سل

در سال‌های اخیر، آزمایش‌های DNA برای سل در دسترس قرار گرفته‌اند که امکان تشخیص سریع در نقطه مراقبت را فراهم می‌کند. اینها قطعات DNA را شناسایی می کنند مایکوباکتریوم توبرکلوزیس باکتری ها و امکان شناسایی سریع عفونت سل را فراهم می کند. این آزمایش ها بسیار دقیق هستند و می توانند به سرعت باکتری سل را در خلط یا سایر مایعات بدن فرد تشخیص دهند. آزمایش‌های DNA به‌ویژه در تشخیص سویه‌های سل مقاوم به دارو، که در حال رایج‌تر شدن هستند، مفید هستند. در دسترس بودن گسترده تست‌های تشخیصی مولکولی می‌تواند به گسترش تشخیص سل از جمله سویه‌های مقاوم به دارو کمک کند. آزمایشات مولکولی همچنین ارائه نتایج را در مدت زمان کوتاهی امکان پذیر می کند تا درمان به موقع شروع شود.

درمان سل

درمان سل شامل ترکیبی از داروهایی مانند ایزونیازید، ریفامپیسین، اتامبوتول و پیرازینامید است. تکمیل دوره کامل درمان برای اطمینان از نتیجه موفقیت آمیز و جلوگیری از عود بسیار مهم است. عدم تکمیل دوره کامل درمان می‌تواند منجر به بقای باکتری‌هایی شود که در برابر آنتی‌بیوتیک‌ها مقاوم‌تر هستند و منجر به ایجاد سویه‌های مقاوم به دارو شود. آزمایش‌های DNA به پزشکان اجازه می‌دهد تا اثربخشی درمان‌های دارویی را با نظارت بر سطح DNA از باکتری‌هایی که در جریان خون در گردش هستند، بررسی کنند.

به سوی سل موکت بهارات تا سال 2025

شعار روز جهانی سل، 24 مارس امسال، «بله! ما می توانیم سل را پایان دهیم» نشان می دهد که می توانیم از قدرت جمعی خود برای پایان دادن به سل تا سال 2030 و رسیدن به اهداف SDG استفاده کنیم. افرادی که در معرض خطر بالای ابتلا به سل هستند، مانند افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، باید به طور منظم از نظر سل بررسی شوند. آزمایش سل، از جمله آزمایش‌های DNA، به آسانی در دسترس است و به تشخیص زودهنگام افراد مبتلا به سل کمک می‌کند تا بتوان بلافاصله درمان را آغاز کرد. با همکاری بخش خصوصی و دولتی مراقبت های بهداشتی با هم، می توانیم به هدف Pradhan Mantri TB Mukt Bharat Abhiyaan برای پایان دادن به سل در هند تا سال 2025 دست یابیم!

نویسنده، رئیس تحقیق و توسعه در تاتا پزشکی و تشخیص است. نظرات بیان شده شخصی است.

همه را بخوانید آخرین خبرها، اخبار پرطرفدار، اخبار کریکت، اخبار بالیوود،
اخبار هند و اخبار سرگرمی اینجا. ما را در فیسبوک دنبال کنید، توییتر و اینستاگرام