بهبود کیفیت اسپرم با تغییر رژیم غذایی: مطالعات مصرف گردو ، بادام ، سبزیجات برگ دار و میوه های تازه را توصیه می کنند

میلیون ها نفر در این دنیا نابارور هستند و با گذشت زمان این تعداد افزایش می یابد. در حالی که تحقیقات زیادی در مورد باروری زنان انجام شده است ، هنوز اطلاعات زیادی در مورد مشکلاتی که منجر به ناباروری در مردان می شود در دسترس نیست. از نظر سازمان بهداشت جهانی ، شکل و حرکت نادرست اسپرم ، تعداد کم اسپرم و مشکلات در انزال از دلایل احتمالی ناباروری مردان است.

رژیم غذایی فرد یکی از مهمترین عواملی است که مسئولیت کیفیت پایین اسپرم را بر عهده دارد. با این حال ، هنوز آزمایش های بالینی برای ارزیابی اثرات غذا و رژیم غذایی بر کیفیت اسپرم ها انجام نشده است. اکنون ، یک مطالعه جدید در ژورنال منتشر شده است آندرولوژی نشان می دهد که افزودن آجیل های درختی از جمله گردو ، بادام و فندق به یک رژیم غذایی منظم غربی می تواند با تأثیر بر متیلاسیون DNA در مناطق خاص ، کیفیت اسپرم را در مردان بهبود بخشد.

یک رژیم غربی یا رژیم غربی شامل مصرف زیاد چربی های اشباع ، پروتئین (عمده از گوشت های چرب) ، غلات تصفیه شده ، نمک ، ساکارز ، الکل و کاهش مصرف فیبر است.

متیلاسیون DNA یک فرآیند مهم در کاهش کیفیت اسپرم است. این شامل اضافه شدن یک گروه متیل به مکانهای خاص DNA اسپرم است و ممکن است منجر به ناباروری شود.

در حالی که این مطالعه اولین شواهد را در مورد فواید آجیل بر کیفیت اسپرم ارائه کرده است ، این تنها غذایی نیست که می تواند به بهبود باروری در مردان کمک کند.

در اینجا چند ماده غذایی دیگر وجود دارد که برای سلامت اسپرم مفید هستند.

سبزیجات برگ سبز و میوه های تازه

سبزیجات برگ دار و میوه های تازه حاوی آنتی اکسیدان ، کوآنزیم Q و لیکوپن هستند که پیشنهاد می شود همه آنها با غلظت بالاتر اسپرم مرتبط باشند. یک مطالعه شامل 250 مرد نشان داد که قرار دادن بیشتر میوه ها و سبزیجات تازه در رژیم غذایی نه تنها می تواند غلظت اسپرم را بهبود بخشد بلکه تحرک اسپرم را نیز بهبود بخشد.

ماهی

پیشنهاد می شود مصرف ماهی در بهبود تحرک اسپرم مفید باشد. با این حال ، شواهد کمی بحث برانگیز است. برخی مطالعات مقطعی و موردی نشان می دهد که مصرف ماهی باعث بهبود مورفولوژی (ساختار) اسپرم می شود و حتی یک رابطه وابسته به دوز بین این دو پیدا کرده است. از طرف دیگر ، مطالعات خاصی نتوانستند هیچ تأثیری در مصرف ماهی بر کیفیت اسپرم پیدا کنند.

متخصصان نشان می دهند که چربی های امگا 3 موجود در ماهی ، در صورت وجود ، می توانند از نظر تأثیرات مفید آن بر سلامت اسپرم باشند. اگرچه ، در صورت عدم وجود شواهد تأییدی ، هنوز چیزی به طور قطعی نمی توان گفت.

زغال اخته

چندین مطالعه نشان دهنده مزایای شنبلیله بر سلامت اسپرم ، به ویژه روند اسپرماتوژنز (تشکیل اسپرم جدید) است. مطالعه ای شامل 80 بیمار الیگوسپرمیا (تعداد کم اسپرم) نشان داد که مصرف منظم شنبلیله می تواند باعث بهبود تعداد اسپرم در طی چهار ماه شود. در مطالعه دیگری ، یک مکمل مبتنی بر شنبلیله نشان داد که هم تحرک اسپرم و هم تعداد اسپرم را بهبود می بخشد.

با این حال ، مصرف زیاد شنبلیله ممکن است منجر به مشکلات معده و حساسیت بیش از حد شود. بهتر است با پزشک خود مشورت کنید تا درباره مزایا و استفاده از شنبلیله برای بهبود کیفیت اسپرم بیشتر بدانید.

برای کسب اطلاعات بیشتر ، مقاله ما را در مورد چگونگی افزایش تعداد اسپرم بخوانید.

مقالات بهداشتی در Firstpost توسط myUpchar.com ، اولین و بزرگترین منبع هند برای اطلاعات پزشکی تأیید شده ، نوشته شده است. در myUpchar ، محققان و روزنامه نگاران با پزشکان همکاری می کنند تا در مورد همه چیز درباره سلامتی اطلاعاتی به شما ارائه دهند.