انعطاف پذیری روانشناختی ، رفتار آگاهانه که به ارتباطات قوی تر در خانواده ها و روابط عاشقانه مرتبط است

این مطالعه نشان داد که انعطاف پذیری روانشناختی در تعاملات و رفتارها نتایج بهتری در واحدهای خانواده و زوجین دارد ، در حالی که انعطاف پذیری روانشناختی منجر به انحلال تعهدات واحد خانواده یا زوجین می شود.

انعطاف پذیری روانشناختی ، رفتار آگاهانه که به ارتباطات قوی تر در خانواده ها و روابط عاشقانه مرتبط است

تصویر نمایندگی کولی کیتوس / Unsplash

از اوایل کودکی و در طول زندگی ما ، بشر هر تعداد روابط را ایجاد و حفظ می کند. نحوه عملکرد ما در این روابط نه تنها ماهیت و عادات ما را شکل می دهد بلکه مسیرهایی را که در زندگی شخصی و شغلی خود طی می کنیم نیز تعیین می کند.

حفظ روابط سالم هم برای سلامت جسمی و هم برای روانشناختی مهم است و اگر این روابط ترش یا تلخ شود ، نتایج نامطلوب سلامتی بیشتر نشان داده می شود. در واقع ، اگر شما یک بیماری زمینه ای دارید ، چنین روابط منفی حتی ممکن است در بهبودی شما نیز تأثیر بگذارد.

چرا برای عمل مهم است

به همین دلیل است که به احتمال زیاد متوجه خواهید شد که بیشتر مشکلات سلامتی ، از اختلالات پرخوری و چاقی گرفته تا افسردگی و بیماری های قلبی ، به نوعی با آسیب دیدگی گذشته یا حوادث و روابط با بدن ، غذا ، بهداشت و حتی افراد خود در ارتباط است. تغییر الگوهای رفتاری برگشت پذیر و منفی که این شرایط را بدتر می کند امری حیاتی است.

پذیرش و تعهد درمانی (ACT) نوعی نوظهور از درمان است که توسط روانشناسان و روانپزشکان برای مقابله با این مسائل و ارتقا. تغییر رفتار سالم استفاده می شود.

مطالعه منتشر شده در مرزها در روانشناسی در سال 2017 توضیح می دهد که ACT یک روش تغییر رفتار است که صریحاً در جهت توسعه انعطاف پذیری روانشناختی بیشتری طراحی شده است.

ACT به جای تلاش برای كنترل تجارب روانشناختی ناخواسته ، هدف آن است كه به افراد كمك كند تا رابطه خود را با این تجربیات تغییر دهند و با پذیرش ، مشاهده خنثی وقایع به جای درگیر شدن در آنها (خنثی سازی شناختی) و سرانجام متعهد به پذیرفتن رفتارهایی كه از كیفیت سالم زندگی حمایت می كنند. .

ACT در نهایت باعث انعطاف پذیری روانشناختی برای اتخاذ رفتارهای سالم جدید می شود و در عین حال انعطاف پذیری بیشتری در برابر موانع و عادت های ناسالم دارد.

انعطاف پذیری روانشناختی و روابط

در سالهای اخیر ، ACT عمدتا برای تقویت تغییرات رفتاری سالم که با عادات غذایی یا تحمل درد جسمی سروکار دارد ، استفاده می شود.

در آنچه احتمالاً اولین است ، یک مطالعه جدید منتشر شده در مجله علوم رفتاری متنی پیشنهاد می کند که می توان ACT را برای بهبود روابط خانوادگی و عاشقانه و تأثیرات جسمی و روانی آنها به کار برد.

این مطالعه ، یک فراتحلیل است که توسط روانشناسان در دانشگاه روچستر انجام شده است ، نشان می دهد که ذهن آگاهی و انعطاف پذیری روانشناختی کلید روابط طولانی مدت است. از طرف دیگر ، کم توجهی ، صلبیت ، بی فکری و انعطاف ناپذیری در روابط شخصی می تواند با ایجاد پویایی ناسالم آنها را از بین ببرد.

این مطالعه مجموعه ای از 174 مقاله را با 43،592 کل موضوع ترکیب کرده و ارزیابی کرده است که چگونه عواملی مانند پذیرش ، ذهن آگاهی ، انحراف شناختی ، انعطاف پذیری ، عدم آگاهی از لحظه فعلی و انعطاف پذیری در روابط بین فردی بازی می کنند.

محققان دریافتند که در خانواده ها ، سطح بالاتری از رفتارهای انعطاف پذیر روانشناختی توسط والدین با موارد زیر مرتبط است:

  • استفاده بیشتر از استراتژی های والدین سازگار
  • استفاده کمتر از استراتژی های والدین سست ، خشن و منفی
  • استرس یا بار والدین پایین تر
  • انسجام خانوادگی بیشتر
  • پریشانی یا ضربه روحی کودک را کاهش دهید

به نظر می رسد این رفتارهای انعطاف پذیر روانشناختی نتایج درازمدت سلامت روان را برای کل واحد خانواده به همراه داشته است. به همین ترتیب ، روانشناسان دریافتند که در روابط عاشقانه ، سطوح بالاتری از رفتارهای غیر روانشناختی روانشناختی با موارد زیر مرتبط است:

  • رضایت کمتر از رابطه برای فرد و شرکای آنها
  • رضایت جنسی پایین تر
  • حمایت پذیری احساسی پایین تر
  • درگیری منفی و پرخاشگری جسمی بالاتر
  • اضطراب دلبستگی بالاتر و اجتناب از دلبستگی

در کنار هم ، این یافته ها نشان می دهد که انعطاف پذیری روانشناختی همانطور که توسط ACT ترویج می شود ، نتایج بهتری در واحدهای خانواده و زوجین دارد ، در حالی که انعطاف پذیری روانشناختی در تعاملات و رفتارها منجر به انحلال تعهدات واحد خانواده یا زوجین ، آسیب دیدگی طولانی مدت و بهداشت روان می شود. .

محققان پیشنهاد می دهند آموزش ACT یا درمان برای القای رفتارهای انعطاف پذیر روانشناختی به همه افراد کمک می کند روابط طولانی مدت و سلامتی را شکل دهند و حفظ کنند.

برای اطلاعات بیشتر ، مقاله ما در مورد درمان را بخوانید.

مقالات مربوط به سلامتی در Firstpost توسط myUpchar.com ، اولین و بزرگترین منبع هند برای اطلاعات پزشکی تأیید شده ، نوشته شده است. در myUpchar ، محققان و روزنامه نگاران با پزشکان همکاری می کنند تا اطلاعاتی در مورد همه چیز در مورد سلامتی به شما ارائه دهند.