اصول چیدمان خانه که حتما باید بدانید

یکی از اصول بسیار مهم در معماری خارجی و خانه‌های امروزی پرداختن به مسئله چیدمان خارجی مجله املاک است  به طوری که حتی در آپارتمان‌های کوچک نیز سعی می‌شود به این مقوله پرداخته شود، بنابراین دانستن اصول چیدمان چیدمان و طراحی آن به قدری اهمیت دارد که به صورت تخصصی دنبال شده و از منظر شغلی طراح و دکوراتور خارجی یک ردیف شغلی مهم محسوب می‌شود، برای این که با مقوله چیدمان خارجی و اصول مربوط به آن بیشتر آشنا شوید در این مقاله به تفصیل در مورد این مسئله و نکات مربوط به آن با شما خواهیم بود.

 

چیدمان خارجی

چیدمان خارجی

طراحی چیدمان خارجی چیست و چه اهمیتی دارد؟

اگر بخواهیم به شکل دقیق به معنای طراحی چیدمان خارجی بپردازیم باید گفت طبق تعریفی که در آکسفورد برای این عبارت آمده است به معنای ” هماهنگ‌سازی از پیش طراحی شده برای زیباتر دیده شدن رنگ‌ها، اثاثیه و سایر اشیاء موجود در یک اتاق یا ساختمان به شکل هنرمندانه ” است.

 

اگر چیدمان خارجی به عنوان یک هنر نگاه کنیم همانند سایر هنرها دارای اصول، استاندارد و ریزه‌کاری‌هایی است که باید به شکل تخصصی به آنها پرداخته و آنها را به مرحله اجرا درآورد. ضمن این که در این هنر نیز همه چیز متناسب با مد و دوره‌های زمانی و البته ترندهای روز دستخوش تغییر خواهد بود و بنابراین سلیقه شخصی مهمترین عامل ایجاد آن است.

 

چیدمان خارجی به سبک ایرانی

چیدمان خارجی به سبک ایرانی

در حقیقت در طراحی  و اجرای چیدمان خارجی به این مسئله پرداخته می‌شود که با استفاده از نورپردازی، مبلمان و سایر المان‌های دکوری از یک پلان ساده، یک مجموعه چشم‌انداز زیبا و کاربردی خلق کرد، در واقع باید گفت چیدمان خارجی تلفیقی از دو رشته معماری خارجی و طراحی خارجی است که هم به ساختمان و اجزای تشکیل دهنده آن ارتباط دارد و هم در آن همانند طراحی خارجی تمرکز بر فضای خارجی ساختمان خواهد بود.

 

انواع چیدمان خارجی

اگر بخواهیم چیدمان خارجی و استفاده از فضا برای زیباسازی چشم‌انداز را به انواع گوناگون تقسیم کنیم می‌توان گفت بر اساس دوره‌های زمانی چیدمان را به انواع سنتی، کلاسیک، مدرن و لاکچری تقسیم می کنند که هر کدام از این  سبک‌ها دارای زیرشاخه‌ها و استانداردهای مربوط به خود به‌ویژه در بخش انتخاب مبلمان و اکسسوری‌های به کاربرده شده در هر کدام از سبک‌ها دارند. در واقع در این طبقه‌بندی به مقوله‌های بسیار مهمی چون نقشه خارجی، نور محیط، تفکیک پلان‌ها، پوشش دیوار و کف و البته مبلمان و اثاثیه به شکل جداگانه و متناسب با سبک طراحی پرداخته می‌شود.

 

 

انواع چیدمان خارجی

نگاهی به چیدمان سنتی

این سبک از چیدمان خارجی زمانی ایجاد می‌شود که برای طراحی چیدمان و استفاده از المان‌های دکوری با توجه به طراحی و چیدمان در دوره‌های گذشته انتخاب صورت گیرد. این انتخاب‌ها معمولا بر اساس فرهنگ و سنت هر منطقه متفاوت است و به منظور زنده نگه داشتن فرهنگ و اصالت گذشتگان مورد استفاده قرار می‌گیرد. چیدمان به سبک مصری یکی از مشهورترین مدل‌های سبک چیدمان سنتی است.

 

از آنجایی که سبک چیدمان سنتی به فرهنگ غنی منطقه‌ای و نژادی باز می‌گردد، تنوع طرح و رنگ در این سبک بسیار بالا بوده و می‌توان انتخاب‌های متمایز و منحصر به فردی داشت که متناسب با سلیقه و فرهنگ افراد خانواده باشد.

 

معمولا المان‌های دکوری در این سبک از طراحی  و چیدمان خارجی دست‌ساز هستند، به طور مثال استفاده از فرش‌های دست بافت، تابلوهای منبت کاری شده یا نقاشی‌های اصیل، مبلمان‌های ساده و ساخته شده از متریال طبیعی، مجسمه‌ها و اقلام دکوری سنتی شامل چراغ‌های گردسوز، گلاب پاش‌های چینی، لاله‌های نفیس، آینه و شمعدان‌های نقره  با طرح قدیمی، ظروف مسی و گلی و سفالی، استفاده از پارچه‌های نفیس سنتی مثل ترمه و حریر  و …. از جمله مواردی است که در این سبک چیدمان به آنها پرداخته می‌شود. مهمترین نکته در چیدمان سبک سنتی ساده‌گرایی و دوری از تجملات و زرق و برق است.

 

چیدمان سنتی

چیدمان سنتی

نگاهی به چیدمان کلاسیک

سبک کلاسیک در چیدمان خارجی تلفیقی از سبک سنتی و امروزی است و در کنار سبک سنتی اصیل‌ترین سبک‌های چیدمان خارجی را تشکیل می دهند. البته باید گفت که امروزه سبک کلاسیک هم رگه‌هایی از مدرنیته را در خود جای می‌دهد و به روز شده است.

 

در این سبک از چیدمان خارجی سعی شده است که اصالت و فرهنگ را به آسایش و رفاه امروزی گره زد، در سبک چیدمان کلاسیک رنگ‌ها حرف اول را می زنند، معمولا تمام المان‌های این سبک از چیدمان در طیف رنگی کرمی, خاکستری, طلایی, نقره‌ای, زیتونی, قرمز مایل به قهوه‌ای و مرواریدی هستند، از رنگ‌های تند و تیز در آن استفاده نمی‌شود.

 

 

چیدمان کلاسیک

کاغذ دیواری و پنل‌های گچ‌بری از جمله انتخاب برای پوشش دیوارها است، تابلوهای نقاشی اصیل و زیبا و دارای طرح‌های کلاسیک انتخاب مناسبی برای این سبک از چیدمان هستند، استفاده از پارچه‌های حریر و مخمل در این سبک از چیدمان زیاد به چشم می‌خورد، چوب نیز یکی دیگر از متریال‌هایی است که در سبک چیدمان کلاسیک به آن اهمیت زیادی داده شده است.

 

مبلمانی که در این سبک به کار می رود معمولا سبک کلاسیک دارد، البته از مبل‌هایی مثل چستر یا مبلمان نیمه استیل نیز می‌توان در این سبک از چیدمان خارجی بهره برد. نمونه بارز این سبک از چیدمان، چیدمان ایتالیایی است که هنوز هم طرفداران بسیاری دارد.

 

سبک چیدمان مدرن

منظور از چیدمان مدرن استفاده از وسایلی برای چیدمان و چیدمان خارجی است که مد روز بوده و مورد پذیرش نسل جوان واقع می‌شود. این سبک از چیدمان برای علاقه‌مندان به مد و ترندهای روز بسیار مناسب است، در چیدمان مدرن می‌توان به انواع رنگ‌ها پرداخت به ویژه رنگ‌های متضاد نقش مهمی در این چیدمان دارند، به طور مثال انتخاب رنگ‌های سیاه و سفید، طوسی و سفید، طوسی و زرد یا قرمز و نارنجی از جمله ترکیب رنگ‌هایی است که در این سبک از چیدمان بسیار دیده می‌شود.

 

سبک چیدمان مدرن معمولا مینیمال است به این معنا که بسیار ساده‌انگارانه طراحی شده و از کمترین وسایل تزئینی برای چیدمان آن استفاده می‌شود. معمولا مبلمان سبک ال یا مبل راحتی برای این سبک از چیدمان بسیار مناسب هستند.

 

مشاهده

مبل طوسی با چه فرشی ست میشه؟

چیدمان مدرن

چیدمان مدرن

در چیدمان مدرن به تابلوهای نقاشی سبک‌های مدرن و اکسسوری‌های خلاقانه و هنری بسیار توجه می‌شود، حتی انتخاب لوسترها و پرده‌ها نیز با توجه به ترند روز صورت می‌گیرد و هرچه شکل هنری‌تر و انتزاعی‌تری داشته باشد در این سبک پذیرفته‌تر خواهد بود.

 

نگاهی به چیدمان سبک لاکچری

همانطور که از نامش پیدا است در این چیدمان همه چیز گرانبها، پر زرق و برق و چشم‌نواز است، در چیدمان لاکچری که بیشتر مناسب فضاهای بسیار بزرگ است سعی می‌شود از المان‌های بسیار منحصربه‌فرد و البته ارزشمند از نظر مادی بهره برد. در این سبک از چیدمان خارجی معمولا از رنگ های سفید یا طلایی، زیتونی و آبی درباری استفاده می‌شود.

 

استفاده از المان‌های دکوری عتیقه، پارچه‌های بسیار نفیس، چوب‌های گرانقیمت، تابلوهای اصل و ارزشمند، فرش‌های دست‌بافت، پرده‌های ژاکارد و ابریشم، مبلمان سبک‌های فرانسوی و استیل، چوب‌های مرغوب و منبت کاری شده، مجسمه‌های برنزی و مسی و طلایی و  تابلوفرش‌ها از جمله مواردی است که در چیدمان لاکچری به وفور به آنها پرداخته می‌شود.

 

چیدمان سبک لاکچری

چیدمان سبک لاکچری

یک مثال ساده برای این سبک از چیدمان، چیدمان سبک فرانسوی است، این نوع از چیدمان به اندازه‌ای با سبک لاکچری گره خورده است که اکثر اقلام دکوری آن را با نام سبک فرانسوی می‌شناسند.

 

تفاوت میان طراحی خارجی و چیدمان خارجی

این دو مقوله اصولا با یکدیگر اشتباه گرفته می‌شوند در حالی که مسیری کاملا جدا از هم دارند، در واقع باید گفت چیدمان خارجی شغلی است که نیاز به دانش و فعالیت‌های عملی ندارد و بیشتر بر اساس مهارت و سلیقه پیش می‌رود، با این حال برای موفقیت در این شغل دوره‌هایی وجود دارد که به شناخت و بررسی سبک ساختمان‌ها، انواع مبلمان، انتخاب المان‌ها و … می‌پردازد، دکوراتورها معمولا به تنهایی کار می‌کنند و زمانی کار آنها آغاز می‌شود که مسائل مربوط به ساخت و فعالیت‌های ساختمان در بخش خارجی به پایان رسیده است، بیشترین ارتباط دکوراتورها با سازندگان مبل، خیاط، پرده‌دوز، مجسمه ساز و فعالان در بخش صنایع دکوری خواهد بود.

 

بر خلاف چیدمان خارجی، در طراحی خارجی دانش و فعالیت‌های عملی حرف اول را می‌زند، طراحی خارجی یک رشته دانشگاهی است که با استفاده از نرم افزارها، طراحی، نقاشی، برنامه‌ریزی فضا، طراحی مبلمان، معماری و … به معماری خارجی ساختمان رنگ زندگی می‌بخشد.

 

در حقیقت در طراحی خارجی شخص طراح به فضای اتاق و طراحی و نوسازی و ایجاد المان‌های چشم‌انداز می‌پردازد و بیش از هر کسی با معماران و پیمانکاران ساختمانی سروکار دارند، فعالیت آنها بسیار گسترده است و از طراحی نقاشی کف و  دیوار ساختمان تا چیدمان لوازم تزئینی متغیر خواهد بود. گاهی نیاز است تا برای رسیدن به نتیجه دلخواه حتی تغییراتی در ساخت اتاق‌ها  و فضای خارجی داشت، به طور مثال پارتیشن‌بندی یا حتی برداشتن بخشی از دیوارها مسائلی است که یک طراح خارجی برای رسیدن به هدف خود در اجرای نقشه‌ای که در ذهن دارد به آنها می‌پردازد.

 

پس در نگاه کلی باید گفت در صورتی که صحبت از چیدمان و تغییرات مختصر در سبک و سیاق استفاده از وسایل دکوری در میان باشد یک دکوراتور می‌تواند این کار را انجام دهد، اما اگر قصد دارید تمام منظره خارجی یک مکان را دچار تغییر و تحول کنید باید سراغ یک طراح خارجی بروید.

 

Related Posts: