آیا رفتن بدون گلوتن برای سلامتی همه مفید است؟ Akanksha Mishra ، متخصص تغذیه ، فواید و چالش ها را بیان می کند

ایده آزاد شدن از گلوتن در سراسر جهان به طور فزاینده ای محبوب شده است. اثبات نه تنها در این واقعیت است که شما اکنون محصولات بیشتری را در راهروهای سوپرمارکت با برچسب هایی فریاد می زنید که “بدون گلوتن” فریاد می زنند ، بلکه همچنین با افزایش تعداد افراد مشهور – از مایلی سایرس و ویکتوریا بکهام گرفته تا ویرات کوهلی و آنوشکا شارما – انتخاب یک رژیم غذایی بدون گلوتن برای سلامتی آنها.

اما آیا واقعاً مصرف بدون گلوتن برای سلامتی همه مفید است؟ ما با آکانکسا میشرا ، یک متخصص تغذیه و سلامتی در ارتباط هستیم myUpchar، و همچنین به بررسی آنچه علم در مورد مصرف بدون گلوتن برای سلامتی می گوید ، پرداخت. این چیزی است که ما فهمیدیم.

وقتی زندگی شما به اجتناب از گلوتن بستگی دارد

برای کسانی که نمی دانند ، گلوتن نوعی پروتئین است که در غلات مانند گندم ، چاودار و جو یافت می شود. به افرادی که بیماری سلیاک دارند (نوعی اختلال خودایمن که باعث التهاب و تخریب لایه داخلی روده کوچک می شود و منجر به سو mala جذب مواد مغذی می شود) و حساسیت به گلوتن غیر سلیاک (NCGS) توصیه می شود از مصرف غذاهای حاوی گلوتن خودداری کنند.

اگر هر یک از این شرایط را داشته باشید ، حتی مقدار کمی گلوتن می تواند سیستم ایمنی بدن را برای حمله به روده کوچک تحریک کند و با حملات مکرر ، روده کوچک توانایی جذب برخی مواد مغذی مهم مانند کلسیم ، ویتامین B12 و آهن را از دست می دهد ، “میشرا می گوید.

“با گذشت زمان ، افراد مبتلا به بیماری سلیاک درمان نشده و حساسیت به گلوتن غیر سلیاک می توانند دچار کمبود شدید تغذیه ای و مسائل بهداشتی مانند پوکی استخوان ، کم خونی فقر آهن و کمبود ویتامین B12 شوند. با استفاده از اینها می توانید خستگی مفرط ، ناباروری و برخی از مشکلات عصبی را نیز تجربه کنید. “

میشرا ، که خود عدم تحمل گلوتن است ، پیشنهاد می کند که اگر علائم آلرژی یا حساسیت به گلوتن را دارید ، باید با پزشک مشورت کنید و در اولین مراحل تشخیص داده شوید.

وی توضیح می دهد: “هنگامی كه من حساسیت به گلوتن غیر سلیاكی تشخیص داده شدم ، پس از خوردن حتی یك چاپاتی یا یك برش نان احساس نفخ كردم.

“من به طور مداوم ناراحتی معده داشتم و دستهایم کمی برجستگی داشت. من با یک متخصص گوارش مشورت کردم و او آزمایش آزمایش آنتی بادی ، مشخصات آهن و آزمایش خون ویتامین B12 را درخواست کرد. او همچنین از من خواست که به مدت یک هفته مصرف گندم را متوقف کنم و با تمام این گزارش ها بیایم. بعد از یک هفته حالم بدون هیچ دارویی خیلی بهتر شده بود (فقط گندم را متوقف کرده بودم). نتایج آزمایش نشان داد که مشخصات سلیاک من طبیعی است اما سایر پارامترها حساسیت به گلوتن غیر سلیاک را نشان می دهند. بنابراین ، دکتر من از من خواسته است که گندم ، جو و چاودار را مصرف نکنم و چند مکمل برای کنترل کمبود تغذیه به من داده شده است. “

بدون گلوتن بدون دلیل پزشکی – جوانب مثبت و منفی

گرچه اجتناب از گلوتن در صورت ابتلا به اختلال پزشکی حیاتی و دائمی است ، اما شواهد مربوط به مصرف بدون گلوتن به هر دلیل دیگری تقسیم شده است.

مطابق با انتشارات بهداشت هاروارد، شواهد کمی وجود دارد و یا هیچ دلیلی بر این عقیده وجود ندارد که مصرف بدون گلوتن می تواند به کاهش وزن یا تقویت انرژی کمک کند.

همانطور که در مطالعه منتشر شده در مجله تغذیه و متابولیسم (2019) ، فاقد گلوتن بدون دلیل پزشکی می تواند اثرات مخربی مانند از دست دادن فیبر در رژیم غذایی ، کمبود مواد معدنی و ویتامین های رژیم غذایی و قرار گرفتن در معرض بالقوه فلزات سنگین داشته باشد.

این مطالعه همچنین این واقعیت را ذکر می کند که اتخاذ یک رژیم غذایی بدون گلوتن می تواند برای جیب شما بسیار سنگین و چالش برانگیز باشد زیرا این امر به حذف بسیاری از غذاها نیاز دارد. با این حال ، این مطالعه همچنین اشاره دارد که اجتناب از گلوتن ممکن است برای کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم مفید باشد.

مطالعه دیگری در طیف دیابت (2017) نشان می دهد که رفتن بدون گلوتن می تواند به افراد مبتلا به دیابت نوع 1 ، سندرم روده تحریک پذیر (IBS) ، بیماری التهابی روده (IBD) و سایر اختلالات گوارشی کمک کند تا سالم بمانند. با این حال ، همین مطالعه همچنین حاکی از آن است که اکثر غذاهای فاقد گلوتن فیبر کافی ندارند و این ایده که پیروی از رژیم غذایی بدون گلوتن می تواند به کاهش وزن کمک کند قابل بحث است.

چالش های مصرف بدون گلوتن

میشرا می گوید: “عدم حساسیت و واکنش به گلوتن با خود ایمنی ، گوارشی و سایر بیماری ها مرتبط است.”

“بنابراین ، اگر از هر یک از آنها رنج می برید ، اجتناب از گلوتن می تواند به بهبود سلامت شما کمک کند. اما ممکن است مجبور شوید کمی تلاش و هزینه اضافی کنید تا محصولات فاقد گلوتن را بیابید و از آنها استفاده کنید. “

طبق تجربه میشرا ، مصرف بدون گلوتن می تواند چالش برانگیز و منزوی کننده باشد. نه تنها باید از گلوتن موجود در غلات ، نان ها ، غلات ، ماکارونی و حتی دسرها آگاهی داشته باشید بلکه به خاطر داشته باشید که گلوتن به بسیاری از غذاهای محبوب و روزمره مانند سس ها ، مکمل های ویتامین و مواد معدنی ، برخی داروها و حتی گاهی در خمیر دندان

مصرف بدون گلوتن بنابراین تعهدی است که نباید به راحتی آن را پذیرفت. این یک سبک زندگی است به جای اینکه فقط یک رژیم غذایی دیگر باشد. میشرا نکات زیر را برای اتخاذ یک سبک زندگی بدون گلوتن پیشنهاد می کند:

  • گندم ، جو ، محصولات چاودار را جایگزین کنید و به باجرا (ارزن مروارید) ، راگی (ارزن انگشتی) ، جوار (سورگوم) ، کینوا و برنج بروید
  • وعده های غذایی خود را به صورت هفتگی برنامه ریزی کنید تا وقت خرید آرد یا نان مناسب داشته باشید
  • از آنجا که بسیاری از افراد مبتلا به عدم تحمل گلوتن هستند ، محصولات غذایی فاقد گلوتن در بازار وجود دارد مانند نان کینوا ، رشته فرنگی و کیک های ماکارونی و آرد بادام. می توانید این موارد را انتخاب کنید یا خودتان را در خانه بسازید
  • رستوران های زیادی وجود دارند که گزینه های غذایی بدون گلوتن را ارائه می دهند بنابراین هر زمان که می خواهید بیرون غذا بخورید ، منو را بررسی کنید و از قبل رستوران مناسب را انتخاب کنید

برای کسب اطلاعات بیشتر ، مقاله ما را در مورد غذاهای فاقد گلوتن بخوانید.

مقالات مربوط به سلامتی در Firstpost توسط myUpchar.com ، اولین و بزرگترین منبع هند برای اطلاعات پزشکی تأیید شده ، نوشته شده است. در myUpchar ، محققان و روزنامه نگاران با پزشکان همکاری می کنند تا اطلاعاتی در مورد همه چیز در مورد سلامتی به شما ارائه دهند.