ترانزیت چیست ؟ وسایل حمل و نقل ترانزیتی

در تمامی کشورها تریلی یکی از پرکاربردترین ماشین‌های حمل بار جاده‌ای است. امروز محموله‌های مختلفی از فراورده‌های نفتی و شیمیایی گرفته تا محصولات خوراکی و اقلام مصرفی توسط انواع مختلف بارگیرها مانند تریلرهای کفی، کمپرسی، تانکر، چادری و.. حمل می‌شوند.

به علاوه برخی به دنبال دانستن مطلبی در مورد اینکه ترانزیت چیست هستند پس با ما همراه باشید

انواع کامیون براساس وزن

کامیونت (خاور) : کامیون‌هایی کوچک و کمی بزرگتر از وانت که دارای دومحور و شش چرخ هستند، می‌توان گفت میزان بارگیری آن‌ها از سه تا هشت تن است.

 

مثال: ایسوزو ۶ تن

 

نکته: برای راندن وسایل نقلیه باری تا شش تن پایه دو کفایت می‌کند ولی از شش تن به بالا داشتن پایه یک برای راندن ضروری است

 

نکته: یک دسته دیگر وجود دارد که ما بین خاور و تک‌ها قرار می‌گیرد که ۹۱۱ نام دارد و برگرفته از نام بنز ۹۱۱ است. البته بیشتر بین راننده‌ها و باربری‌ها رایج است و نمی‌توان آن را یک دسته جدا به حساب آورد.

 

تک: کامیون‌هایی با دو محور و شش چرخ که معمولاً روی کارت ۱۹ تن هستند به‌طور میانگین ۱۰–۱۲ تن بار مجاز حمل می‌کنند. به گواهینامه پایه یک نیازمند است.

 

مثال: کاویان ۲۱۹

 

جفت : کامیون‌هایی با سه محور و معمولاً ده چرخ (نمونه‌های هشت چرخ هم موجود است) جفت‌های کمپرسی معمولاً ۶×۴ هستند ولی باری‌ها اکثراً ۶×۲ بوده و می‌توانند دارای محور سوم بالا رونده باشند، به‌طور معمول روی کارت ۲۸ تن و به‌طور میانگین ۱۵ تن ظرفیت حمل بار مجاز آن‌هاست.

 

دنیای امروز متشکل از یک سری روابط پیچیده اقتصادی و تجاری است. هیچ کشوری قادر نخواهد بود جدایی از دنیا نیازهای خود را برطرف کند. از این رو کشورها با یکدیگر در ارتباط هستند. این ارتباط به صورت‌های مختلفی صورت خواهد گرفت. کشورها برای تأمین نیازهای خود با دیگر کشورها همکاری می‌کنند.

 

این همکاری و تبادل کالا با توجه به موقعیت سیاسی و فرهنگی هر کشور صورت می‌گیرد. با توجه به این موارد امکان جابه‌جایی کالا و تأمین مایحتاج مورد نیاز کشور اجرایی می‌شود. از طرفی هم بسیاری از کشورها توان بالایی در تولید برخی از کالاها یا مواد اولیه داشته باشد. در این شرایط فرصتی جهت کسب درآمد و اشتغال‌زایی برای کشور ایجاد می‌شود.

 

معنای ترانزیت عبارت است از انتقال کالایی گمرک نشده  از یک گمرک به گمرکی دیگر، البته تحت نظارت گمرک. ترانزیت، انتخابی مقرون به صرفه برای کشورهایی است که در تولید بعضی کالاها ناتوان یا کم توان هستند. به معنای ساده تر  ترانزیت به ارسال کالا و یا اقلام دیگر اشاره دارد که از طرف فروشنده ارسال شده اند، اما هنوز به خریدار نرسیده و در مسیر هستند.

 

از آن جا که ترانزیت یک فعالیت بین المللی است، هر کشوری برای ترانزیت با سایر کشورها باید قوانین خود را با قوانین بین المللی تطبیق دهد. حوزه ترانزیت کالا در بین کشورهای مختلف بسیار رقابتی است و هر کشوری در تلاش است تا برای پیروزی و موفقیت در بازار های بین المللی، قیمت ترانزیتی کالا را به صورت رقابتی تعبیه کند. اگر کشوری بتواند از مزیت های رقابتی و توانایی هایش در زمینه ترانزیت به خوبی بهره برداری نماید، می تواند سود خوبی را به چرخه اقتصادی خود وارد کند.