7- تراتل را تا مینیمم آن پایین بیاورید

استعلام با عنوان ساخت بوش تراتل ولو توربین و با کد هزاره 1209314 در تاریخ دوشنبه، 3 مهر 1396 در سایت ارتباط گستران هزاره ثبت شده است و مهلت شرکت در آن تا تاریخ 1396/07/05 در نظر گرفته شده است. این آگهی مربوط به استان تهران، استان هرمزگان بوده و در دسته بندی (های) توربین های گازی ، بادی و آبی و بخار، شیرآلات، تجهیزات نفت وگاز انتشار یافته است. واقعیت اینه که این ایراد ضعف افت فشار هوا که در توربو شارژر به دلیل نوسانات فشار گاز خروجی از اگزوز دیده می شود ، وجود دارد و با دوبل کردن توربین ( توین توربین ) و یا گیربکس دو کلاچه شاید بتوان درصدی از این ضعف را پوشش داد. مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی مشهد با اشاره به این که بخش عمدهای از ناوگان یاد شده حدود پنج سال در خطوط فعالیت داشته، بیان کرد: با توجه به عمر فرسودگی اتوبوسهای گازسوز -که 12 سال برابر دستورالعمل هیئت وزیران است- این اتوبوسها هم اکنون نیز فرسوده محسوب نمیشوند و قابلیت ادامه فعالیت آن ها وجود دارد.حسینیپویا با بیان این که بهترین نوع موتور پایه گازسوز موجود در کشور، MAN است، تصریح کرد: به اذعان متخصصان و شرکتهای بهرهبردار، کیفیت این نوع موتور بسیار بالاتر از اتوبوسهای اسکانیا و بنز 457 گازسوز است.

وی در خصوص ضرورت بازسازی اتوبوسهای متوقف در پایانهها، گفت: در پی تحریمهای ظالمانه استکبار جهانی و محدودیت واردات قطعات اصلی خودرو مانند موتور و قوای محرکه، گیربکس اتوماتیک و اکسل و در نهایت کاهش میزان ظرفیت تولیدکنندگان اتوبوس در کشور، بازسازی ناوگان در دستور کار سازمان شهرداریها ، دهیاریها و اتحادیه اتوبوسرانیهای شهری کشور قرار گرفت. وی با بیان این که طبق برنامه زمانبندی، بازسازی اتوبوسها از نیمه اسفندماه سال 97 آغاز شده، افزود: این پروژه با همت همکاران حوزه فنی سازمان در سه نوبت کاری در دست انجام است و تلاش می شود تا پایان شهریور امسال این پروژه سنگین به بهرهبرداری برسد. وی بیان کرد: متاسفانه در سال های گذشته به بهانه بالا بودن هزینه تعمیر و نگهداری اتوبوسهای گازی، تعداد 130 دستگاه اتوبوس گازسوز قبل از رسیدن به سن فرسودگی از چرخه ناوگان خارج و متوقف شده که هفت دستگاه آن به موتور دیزل تبدیل وضعیت شده است.

مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی مشهد همچنین اظهار کرد: اعتبار مخازن CNG اغلب اتوبوسهای در حال بازسازی که برای به کارگیری در خطوط در نظر گرفته شده است، تا سال 2022 است و برای برخی از مخازنی که اعتبار آن ها منقضی شده باشد برابر قوانین و مقررات اقدام می شود. حسینیپویا بر لزوم رعایت ایمنی در اتوبوسهای گازی تاکید کرد و گفت: تمامی ناوگان فعال در خطوط اتوبوسرانی مشهد دارای گواهی معاینه فنی معتبر هستند و فعالیت اتوبوس های فاقد معاینه فنی معتبر ممنوع است و این مهم به شدت توسط حوزه فنی و بهرهبرداری سازمان نظارت و اتوبوسهای فاقد معاینه فنی از خط خارج و متوقف می شود. به گزارش پایگاه اطلاعرسانی شهرداری مشهد، مهدی حسینیپویا با اشاره به لزوم بازسازی اتوبوسهای دیزلی، گفت: برابر برنامه عملیاتی مصوب شهرداری و مجوزهای اخذ شده، مقرر شد تعداد 300 دستگاه اتوبوس شامل 170 دستگاه بنز 457 دیزلی و 130 دستگاه مان گازی در مراکز فنی سازمان و بخش خصوصی بازسازی شود. مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی مشهد به کارکرد موتورهای پایه گازسوز در دمای بالاتری به نسبت موتورهای دیزلی اشاره کرد و توضیح داد: این امر استفاده بیشتر از قطعات الکترونیکی از جمله شمع، وایر، تراتل ولو، ایرمس و حسگرهای الکترونیکی را در فناوری ساخت به همراه دارد و قطعاً این نوع موتورها دارای استهلاک بالاتری است.حسینیپویا افزود: در واقع استهلاک این موتورها حدود 20 درصد معادل شش تا هشت میلیون تومان درسال به نسبت موتورهای دیزل بیشتر است که به این دلیل، در سالهای گذشته تصمیم به توقف اتوبوسهای گازی گرفته شده است.وی بر لزوم توجه به سهم کمتر تولید آلایندهها در اتوبوسهای گازسوز تاکید و اظهار کرد: توجه به این مهم باعث کاهش آثار مخرب زیست محیطی، پیشگیری از بیماریهای قلبی، عروقی، تنفسی، صیانت از سرمایههای ملی به ویژه در شرایط تحریم و محدودیت واردات میشود.مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی مشهد با اشاره به هزینه بالای خرید اتوبوس، گفت: این امر بازسازی و به کارگیری مجدد اتوبوسهای گازی را توجیه پذیر می کند و این موضوع در دستور کار این سازمان قرار گرفته است.حسینیپویا با بیان این که این نوع اتوبوسها در حالت اولیه فاقد کولر است، خاطر نشان کرد: برای نصب کولر روی خودروها نیازی به اخذ تأییدیه از خودروساز نیست و صرفاً در موارد تغییر رنگ، تغییر و تبدیل وضعیت شاسی و موتور به اخذ مجوز از مراجع ذی صلاح نیاز است.وی ادامه داد: اما برای نصب کولر باید ملاحظاتی چون قدرت، گشتاور و میزان برق و توان مصرفی کمپرسور درنظر گرفته شود.

وی خاطرنشان کرد: بنابراین این سازمان بازسازی 123 دستگاه اتوبوس گازسوز را در دستور کار قرار داد که امیدواریم با فعالیت مجدد این ناوگان سهم موثری در راستای کاهش آلودگی کلان شهر مشهد مقدس ایفا کنیم. مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی مشهد در خصوص تجهیز این اتوبوسها به سیستم سرمایشی نیز گفت: تجهیز کل ناوگان در حال بازسازی (اعم از گازسوز و دیزلی) به کولر در دستور کار قرار دارد. در این سیستم فشار خروجی کمپرسور نقش مهم و حیاتی دارد و به عنوان محرکی برای تحریک شیر شتاب است و متناسب با افزایش آن، مقدار سوخت ارسالی به موتور هم افزایش پیدا میکند. و به افزایش سرعت ورودی هوا(که عامل کاهش رانش) غلبه میکند و باعث افزایش رانش از حد سرعت به بالاتر میشود . حال اگر خنک کاری هوای ورودی به داخل سیلندر موتور به خوبی صورت نگیرد، نتیجه عکس می گیریم؛ زیرا با افزایش فشار و سرعت دوران، دما افزایش می یابد. افزایش دما نیز باعث عدم تراکم مولکول های هوا می شود و در نتیجه نسبت مناسبی از هوا وارد سیلندر موتور نخواهد شد. در صورتی که دبی ارسالی از طرف پمپ ثابت باشد، با کاهش زاویه­ ی صفحه­ ی مایل سرعت چرخش شفت خروجی افزایش و گشتاور کاهش می یابد.