پیشگیری از 5S برای داشتن قلب سالم

اخیراً با اخبار زیادی در مورد حوادث متعددی از مبتلا شدن و حتی مرگ جوانان بر اثر ایست قلبی ناگهانی (SCA) مواجه شده ایم. پیش از این، بیشتر در افراد مسن، به ویژه آنهایی که بیماری قلبی دارند، رایج بود، امروزه به آن بیماری همه گیر قلب برای جوانان گفته می شود. اکثر جوانانی که دچار ایست قلبی یا مرگ ناگهانی می‌شوند، بیماری‌های زمینه‌ای قلبی دارند، مانند کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک و ناهنجاری‌های عروق کرونر شایع‌ترین آنها. علاوه بر این، بر اساس تحقیقات اخیر آمریکایی، مشاهده شده است که 13 درصد افزایش در ایست قلبی ناگهانی در میان سنین اواسط 30 تا اواسط 40 سال وجود دارد.

ایست قلبی چیست؟

قلب یک اندام عضلانی است که خون را در سراسر بدن پمپاژ می کند. این کار را با انقباض و آرامش در یک ریتم منظم انجام می دهد. هنگامی که ایست قلبی ناگهانی رخ می دهد، ریتم قلب نامنظم می شود و قلب نمی تواند خون را به طور موثر پمپاژ کند. این می تواند منجر به کمبود اکسیژن به مغز و سایر اندام های حیاتی شود و باعث از کار افتادن آنها شود. ایست قلبی ناگهانی یک اورژانس پزشکی است که زمانی رخ می دهد که قلب ناگهان از کار می افتد. این ممکن است برای هر کسی، در هر زمان و بدون هیچ هشداری رخ دهد. این یکی از علل اصلی مرگ و میر در سراسر جهان است و در صورت عدم درمان فوری می تواند کشنده باشد.

چندین دلیل زمینه ای برای ایست قلبی ناگهانی وجود دارد. شایع ترین علت یک بیماری زمینه ای قلبی، مانند بیماری عروق کرونر، مشکلات دریچه قلب، یا یک بیماری قلبی ارثی است. علل دیگر عبارتند از ناهنجاری های الکتریکی در قلب، سوء مصرف مواد مخدر یا الکل و ضربه به قفسه سینه.

اقدامات پیشگیرانه

برای داشتن یک زندگی سالم‌تر، کارشناسان توصیه می‌کنند که افراد این 5 «S» را از سبک زندگی خود حذف کنند – سیگار، نمک، الکل (الکل)، سبک زندگی بی‌تحرک و استرس.

1. سیگار کشیدن: استعمال دخانیات یکی از مهم ترین خطرات سلامتی است و باعث ایجاد طیف وسیعی از بیماری ها از جمله سرطان ریه، بیماری قلبی و سکته می شود. مواد شیمیایی موجود در دود سیگار نیز می تواند به سیستم ایمنی بدن آسیب برساند و خطر عفونت را افزایش دهد. روش‌های مختلفی برای کمک به ترک سیگار وجود دارد، از جمله چسب‌های نیکوتین، آدامس یا قرص‌های پاستیل، یا می‌توانید از یک متخصص پزشکی کمک بگیرید.

2. نمک: مصرف بیش از حد نمک می تواند منجر به فشار خون بالا شود که خطر ابتلا به بیماری قلبی و سکته را افزایش می دهد. انجمن قلب آمریکا توصیه می کند که بزرگسالان بیش از 2300 میلی گرم (میلی گرم) سدیم در روز مصرف نکنند که تقریباً معادل یک قاشق چای خوری نمک است. کاهش مصرف نمک می تواند به سادگی خواندن برچسب مواد غذایی و پرهیز از غذاهای فرآوری شده یا از پیش بسته بندی شده باشد که دارای سدیم بالایی هستند.

3. الکل (مشروبات الکلی): مصرف الکل می تواند منجر به طیف وسیعی از مشکلات سلامتی از جمله بیماری کبد، فشار خون بالا و افزایش خطر ابتلا به برخی سرطان ها شود. محدود کردن مصرف الکل برای حفظ سلامتی ضروری است. موسسه ملی سوء مصرف الکل و الکلیسم توصیه می کند که مردان بیش از دو نوشیدنی در روز ننوشند و زنان بیش از یک نوشیدنی در روز ننوشند. اگر برایتان چالش برانگیز است که مصرف الکل خود را محدود کنید، از یک متخصص پزشکی یا یک گروه پشتیبانی کمک بگیرید.

4- سبک زندگی کم تحرک: سبک زندگی کم تحرک، که شامل دوره های طولانی نشستن یا دراز کشیدن است، می تواند منجر به طیف وسیعی از مشکلات سلامتی از جمله چاقی، بیماری قلبی و دیابت شود. انجام ورزش منظم برای حفظ سلامتی ضروری است. انجمن قلب آمریکا توصیه می کند که بزرگسالان حداقل 150 دقیقه ورزش با شدت متوسط ​​یا 75 دقیقه ورزش شدید در هفته داشته باشند. شما می توانید با رفتن از پله ها به جای آسانسور، پیاده روی یا دوچرخه سواری به محل کار، یا شرکت در کلاس های ورزشی یا تناسب اندام، فعالیت بدنی را در برنامه روزانه خود بگنجانید.

5- استرس: استرس مزمن می تواند بر سلامت جسمی و روانی شما تأثیر منفی بگذارد. می تواند منجر به اضطراب، افسردگی، فشار خون بالا و بیماری قلبی شود. مدیریت استرس از طریق تکنیک های آرامش بخش، مانند مدیتیشن، تنفس عمیق یا یوگا ضروری است. همچنین می‌توانید از یک متخصص سلامت روان برای مدیریت استرس کمک بگیرید.

با این کار، افراد باید خواب کافی و مداوم را نیز تضمین کنند. برای بزرگسالان، بهترین مدت خواب سالم 7-9 ساعت به طور منظم است در حالی که یک کودک 5-6 ساله ممکن است به 12-14 ساعت نیاز داشته باشد.
علائم و نشانه ها
آیا اخیراً تنگی نفس، ناراحتی قفسه سینه، تپش قلب نامنظم، احساس ضعف ناگهانی یا سبکی سر که منجر به بیهوشی می شود را تجربه کرده اید؟ اگر بله، پس باید با یک متخصص قلب مشورت کنید تا هرگونه مشکل مربوط به قلب را رد کنید. به خصوص، افرادی که سابقه خانوادگی بیماری قلبی دارند و به سیگار کشیدن، مواد مخدر، نوشیدن بیش از حد الکل و چاقی افراط می کنند، بیشتر در معرض ابتلا به بیماری های قلبی هستند.

پاسخ به ایست قلبی

با این موارد رو به افزایش SCA، مهم است که بفهمیم، تشخیص دهیم و بدانیم چگونه به یک ایست قلبی واکنش نشان دهیم. ایست قلبی ناگهانی به دلیل ضربان های نامنظم قلب ایجاد می شود که توسط یک نقص الکتریکی ایجاد می شود که قلب را از پمپاژ خون به بدن باز می دارد. از آنجایی که در صورت عدم مداخله می تواند منجر به مرگ فرد شود، احیای قلبی ریوی (CPR) باید بلافاصله انجام شود. علاوه بر این، اگر فردی به دفیبریلاتور خارجی خودکار (AED) دسترسی داشته باشد، باید از آن استفاده کرد زیرا می تواند شانس زنده ماندن را تا حد زیادی افزایش دهد زیرا بلافاصله عملکرد قلب را مجدداً راه اندازی می کند.

گزینه های درمان
1. شناسایی و فعال سازی زودهنگام خدمات فوریت های پزشکی (EMS)
2. CPR فوری (احیای قلبی ریوی) می تواند به حفظ جریان خون به اندام های حیاتی کمک کند و شانس زنده ماندن را افزایش دهد.
3. استفاده از دفیبریلاتور خارجی خودکار (AED) برای ایجاد شوک الکتریکی برای بازگرداندن ریتم قلب
4. داروهایی برای کمک به بازگرداندن ریتم قلب و بهبود جریان خون
5. روش‌های جراحی، مانند دفیبریلاتورهای قلبی قابل کاشت (ICD)، برای مدیریت بیماری‌های قلبی و کاهش خطر ایست قلبی ناگهانی

پیشگیری از ایست قلبی ناگهانی برای کاهش خطر این رویداد تهدید کننده حیات کلیدی است. تشخیص زودهنگام، درمان سریع و رعایت اقدامات پیشگیرانه برای بهبود نتایج و نجات جان انسان‌ها ضروری است. اگر در معرض خطر یا داشتن هر گونه بیماری زمینه ای قلبی هستید، فوراً به دنبال مراقبت های پزشکی باشید.

نویسنده، مشاور ارشد متخصص قلب، بیمارستان خانواده مقدس، دهلی نو است. نظرات بیان شده شخصی است.

همه را بخوانید آخرین خبرها، اخبار پرطرفدار، اخبار کریکت، اخبار بالیوود،
اخبار هند و اخبار سرگرمی اینجا. ما را در فیسبوک دنبال کنید، توییتر و اینستاگرام