مطالعه نشان می دهد یائسگی زودرس ممکن است باعث تغییراتی در ارتباط با خطر بیماری قلبی عروقی شود

یائسگی نه تنها پایان باروری در زنان را نشان می دهد بلکه باعث نوسانات هورمونی زیادی می شود که بر عملکرد کلی بدن و ذهن تأثیر می گذارد.

مطالعه نشان می دهد یائسگی زودرس ممکن است باعث تغییراتی در ارتباط با خطر بیماری قلبی عروقی شود

یائسگی زودرس می تواند نگرانی های سلامتی در زنان ایجاد کند.

یائسگی ، توقف یا توقف طبیعی چرخه قاعدگی زنان است. این نه تنها پایان باروری در زنان را نشان می دهد بلکه باعث نوسانات هورمونی زیادی می شود که بر عملکرد کلی بدن و روان تأثیر می گذارد. دقیقاً مانند قاعدگی یا شروع چرخه قاعدگی ، یائسگی نیز تأثیرات زیادی بر سلامتی و سبک زندگی زن دارد.

تحقیقات نشان می دهد که معمولاً زنان در سن 45 تا 55 سالگی یائسگی و یائسگی را تجربه می کنند. در بعضی از زنان – طبق نظر بیشتر متخصصان حدود 5 درصد – یائسگی می تواند کمی زود باشد ، یعنی در سنین 40-45 سال. با این حال ، در حدود 1 درصد موارد ، یائسگی می تواند حتی زودتر از آن اتفاق بیفتد. این پدیده غیرطبیعی که به عنوان یائسگی زودرس شناخته می شود ، می تواند قبل از 40 سالگی رخ دهد و با بسیاری از خطرات سلامتی همراه است.

خطرات سلامتی یائسگی زودرس

مطالعه ای که در ژورنال منتشر شده است اقلیمی در سال 2015 نشان می دهد که این از دست دادن زودرس عملکرد تخمدان (همچنین به عنوان نارسایی زودرس تخمدان یا POI شناخته می شود) می تواند به دلایل زیادی از جمله اختلالات ژنتیکی ، اختلالات خودایمن ، عفونت ها و سابقه شیمی درمانی ، پرتودرمانی یا جراحی تخمدان رخ دهد. این مطالعه همچنین حاکی از آن است که گذر از یائسگی زودرس خطر سلامتی طولانی مدت زوال عقل ، بیماری پارکینسون ، پوکی استخوان ، اختلالات خلقی ، اختلال عملکرد جنسی ، بیماری قلبی و مرگ زودرس را افزایش می دهد.

یک مطالعه در سال 2016 در مجله تحقیقات پزشکی هند می گوید زنانی که یائسگی زودرس دارند بیشترین خطر مرگ زودرس را به دلیل بیماری های قلبی عروقی دارند اما ممکن است به دلیل از دست دادن سریع تراکم مواد معدنی استخوان نیز بسیار رنج ببرند. موارد اخیر نه تنها خطر شکستگی آنها را افزایش می دهد بلکه می تواند منجر به ناتوانی و از دست دادن تحرک شود. این مطالعه همچنین نشان می دهد که زنان با علائم یائسگی زودرس باید به درستی غربالگری شوند تا عوامل ژنتیکی بهتر درک شده و خطر ابتلا به POI در فرزندان ماده آنها بهتر کنترل شود.

خون سازی کلونال ، یائسگی و بیماری های قلبی

مطالعه جدید منتشر شده در جریان بیشتر نشان می دهد که پیری در زنان با یائسگی زودرس تسریع می شود ، که یکی از دلایل اصلی این است که آنها بیشتر در معرض خطر بیماری های قلبی عروقی و مرگ و میر ناشی از آن هستند. این تحقیق که توسط محققان در بیمارستان عمومی ماساچوست انجام شده است ، براساس یافته های اخیر در مورد خونسازی کلونال انجام شده است.

طبق مطالعه ای که در بررسی سالانه آسیب شناسی در اوایل سال 2020 ، پیری انسان با افزایش فرکانس جهش در سیستم خونساز (سیستم اندامها و بافتهای درگیر در تولید خون مانند مغز استخوان ، طحال ، لوزه ها و غدد لنفاوی) همراه است که در نهایت منجر به گسترش کلون می شود از این سلولهای جهش یافته این فرایند به عنوان خون سازی کلونال شناخته می شود و طبق مطالعات اخیر می تواند منجر به خطر بیماری قلبی عروقی شود.

از آنجا که یائسگی زودرس شامل پیری سریع است ، محققان ماساچوست فکر کردند که آیا ممکن است در اینجا خونریزی کلونال نیز وجود داشته باشد؟ محققان برای آزمایش فرضیه خود ، نمونه های خون 11495 زن یائسه 40-70 ساله از Biobank انگلستان را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. آنها همچنین نمونه هایی از ابتکار بهداشت زنان ایالات متحده را از 8111 زن یائسه 50-79 ساله جمع آوری کردند. این تیم از توالی DNA برای ردیابی وقوع خونسوزی کلونال در بین شرکت کنندگان استفاده کردند.

غربالگری زنان برای خونسازی کلونال

از این 19606 زن ، 418 یائسگی طبیعی زودرس داشتند و 817 یائسگی زودرس به دلیل جراحی تخمدان داشتند. محققان دریافتند که پس از 10 سال پیگیری برای شرکت کنندگان در انگلستان و 13.1 سال پیگیری برای شرکت کنندگان در ایالات متحده ، به ترتیب 473 و 1146 مورد جدید بیماری عروق کرونر وجود دارد. محققان توانستند دریابند که یائسگی زودرس با خطر ابتلا به خونسوزی کلونال 36 درصد بیشتر است و این ارتباط در میان زنان دارای یائسگی طبیعی زودرس بیشتر است.

وقوع خونریزی کلونال پس از آن با 36 درصد خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر (CAD) ارتباط داشت. در موارد خاص ، كه خونسازي كلونال در دامنه بيشتري بود ، خطر CAD حتي تا 48 درصد نيز افزايش يافت. بنابراین ، محققان نتیجه گرفتند که نه تنها یائسگی زودرس طبیعی با خطر بالای CAD ارتباط دارد ، بلکه همچنین پیشنهاد می کند که تمام زنان در معرض خطر یائسگی زودرس باید به طور منظم از نظر خون سازی کلونال آزمایش شوند تا خطر ابتلا به CAD و مدیریت بهتر این خطر را تشخیص دهند. از آن

برای کسب اطلاعات بیشتر ، مقاله ما را در مورد یائسگی زودرس و زودرس بخوانید.

مقالات بهداشتی در Firstpost توسط myUpchar.com ، اولین و بزرگترین منبع هند برای اطلاعات پزشکی تأیید شده ، نوشته شده است. در myUpchar ، محققان و روزنامه نگاران با پزشکان همکاری می کنند تا در مورد همه چیز درباره سلامتی اطلاعاتی به شما ارائه دهند.