مطالعه جدید نشان می دهد ویروس SARS-CoV-2 می تواند از طریق بینی به مغز راه یابد

پروتئین سنبله SARS-CoV-2 در سلول های نورون پیدا شد ، که نشان می دهد نورون های مرتبط با بو ممکن است آلوده شوند.

مطالعه جدید نشان می دهد ویروس SARS-CoV-2 می تواند از طریق بینی به مغز راه یابد

تصویری از رمان ویروس SARS-CoV2. تصویر: ارتباطات علمی Nexu / کالج ترینیتی

رمان ویروس کرونا بر اساس مطالعه منتشر شده در روز دوشنبه (30 نوامبر) ممکن است از طریق بینی به مغز افراد وارد شود که ممکن است به توضیح برخی علائم عصبی مشاهده شده در کووید -19 بیماران ، و تشخیص و اقدامات پیشگیری از عفونت را اطلاع دهید.

تحقیق منتشر شده در ژورنال علوم اعصاب طبیعت، اشاره کرد که SARS-CoV-2 نه تنها بر دستگاه تنفسی تأثیر می گذارد بلکه بر سیستم عصبی مرکزی (CNS) نیز تأثیر می گذارد و در نتیجه علائم عصبی مانند از دست دادن بو ، چشایی ، سردرد ، خستگی و حالت تهوع ایجاد می شود.

اگرچه تحقیقات اخیر وجود RNA ویروسی در مغز و مایع مغزی نخاعی را توصیف کرده است ، اما هنوز مشخص نیست که ویروس از کجا وارد می شود و چگونه توزیع می شود.

محققان Charite Universitatsmedizin Berlin ، آلمان ، نازوفارنکس – قسمت فوقانی گلو را که به حفره بینی متصل می شود – اولین مکان احتمالی عفونت ویروسی و همانند سازی ، و مغز 33 بیمار – 22 مرد و 11 زن – که فوت کردند ، بررسی کردند. با کووید -19 .

سن متوسط ​​هنگام مرگ 71.6 سال و زمان شروع آن بوده است کووید -19 آنها گفتند که علائم مرگ میانه 31 روز بود.

محققان گفتند كه آنها وجود SARS-CoV-2 RNA ، ماده ژنتيكي ويروس و پروتئين را در مغز و نازوفارنكس يافتند و افزودن ذرات ويروس دست نخورده نيز در نازوفارنكس مشاهده شد.

آنها گفتند که بالاترین سطح RNA ویروسی در غشای مخاطی بویایی وجود دارد.

به گفته محققان ، مدت بیماری با مقدار ویروس قابل تشخیص رابطه معکوس داشت ، و این نشان می دهد که سطوح بالاتر RNA SARS-CoV-2 در موارد با طول مدت بیماری کمتر یافت شد.

این تیم همچنین پروتئین سنبله SARS-CoV-2 را در انواع خاصی از سلول ها در لایه مخاطی بویایی پیدا کرد ، جایی که ممکن است از مجاورت بافت اندوتلیال و عصبی برای ورود به مغز استفاده کند.

به گفته محققان ، در بعضی از بیماران پروتئین سنبله SARS-CoV-2 در سلولهایی که نشانگرهای سلولهای عصبی را بیان می کنند یافت شد که نشان می دهد نورونهای حسی بویایی ممکن است آلوده شوند و همچنین در نواحی مغزی که سیگنالهای بو و طعم دریافت می کنند.

آنها گفتند که SARS-CoV-2 در مناطق دیگر سیستم عصبی ، از جمله بصل النخاع – مرکز کنترل اولیه تنفسی و قلبی عروقی مغز نیز یافت شد.

محققان اشاره کردند که بیشتر کووید -19 برای شناسایی مکانیسم های دقیق ورود ویروس به مغز و بررسی سایر درگاه های بالقوه ، مطالعات کالبد شکافی که شامل طیف گسترده ای از نمونه برداری است ، لازم است.