مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی

عطاری شغلی قدیمی است، افراد مشغول در این حرفه چون به فروش گیاهان دارویی و معطر می پردازند و همیشه از مغازه ها و محل کسبشان عطر این گیاهان به مشام می رسد، این شغل به عطاری معروف شده است. آنچه از گزارشهای سفرنامهنویسان دورۀ قاجار آشکار میشود، این است که در این دوره با ورود تدریجی پزشکی مدرن، حرفۀ عطاری بهآرامی از هویت و وظیفۀ مرتبط با طبابت دور شده، و فقدان ابزارهای کارآمد و جدید در پزشکی سنتی سبب خطاهای مکرر طبیبان و عطاران در درمان بیماران (زینالعابدین، 208)، و تعجب و تمسخر مسافران خارجی بوده است (پولاک، II/214).

پیشرفت های علمی سال های اخیر باعث به وجود آمدن انواع داروهای شیمیایی شده، اکثر مواقع تنها با مراجعه ی سریع به قرص های مسکن، سردرد عادی خود را درمان می کنیم اما در دنیای غرق در اینترنت دیگر کسی نیست که از عوارض بی شمار داروهای شیمیایی آگاه نباشد و به عطاری تمایل پیدا نکند. طبیعتاً میبایست اشخاصی معین فروش و مبادلۀ این کالاها را بر عهده داشته باشند، اما آگاهی خاصی از این اشخاص، محل کسب آنها، جایگاهشان در مناسبات اجتماعی و نیز چگونگی فروش این کالاها به دست ما نرسیده است. گیاهان موجود در عطاری معمولا به حالت خشک شده هستند، این مواد می تواند شامل هر قسمت از گیاه شود مثل ریشه، برگ ها یا ساقه و گل های گیاه، از این رو عمر این مواد طولانی است و معمولا خیلی دیر از بین رفته یا فاسد می شوند هرچند باید اصول روش نگهداری صحیح داروی گیاهی رعایت شود.

ارائه گواهی از اداره امور مالیاتی در خصوص تشکیل دادن پرونده مالیاتی و یا پرداخت بدهی های مالیاتی که به تصویب رسیده است. موضوع دیگر این است که نظارت های قانونی شکل بگیرد و اجرایی شود و سیستم نظارتی در این حوزه فعالیت ویژه عطاری حکاک اهواز ای داشته باشد. همچنین این دانشگاه دارای سلامت کده طب سنتی است و افراد می توانند با مراجعه به این سلامت کده هم به صورت آکادمیک و هم به صورت بهداشتی اقدامات و فرایندهای لازم در حوزه طب سنتی را انجام دهند و به درمان بپردازند.

عطار فردی است که باید آگاهی کافی در مورد طب سنتی داشته باشد. وی بیان داشت: دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان مرکزی به صورت آکادمیک به حوزه طب سنتی و گیاهان دارویی و داروهای گیاهی ورود پیدا کرده است. معاونت غذا و داروی دانشگاه نیز در این حوزه ورود پیدا کرده و به صورت بسیار جدی به بحث فعالیت عطاری ها پرداخته است و روند فعالیتی آنها را زیر نظر دارد و نظارت های لازم در این خصوص انجام می شود. مهمترین تفاوتی که عطاری اینترنتی نسبت به عطاری حضوری دارد، نوع حضور شما در فروشگاه و پرداخت آنلاین هزینه سفارش است.