فعال شدن نورون در نزدیکی پایه مغز به دلیل استرس ممکن است منجر به ناباروری در زنان شود

محققان از یک مدل موش برای بررسی اینکه آیا تغییرات در فعالیت عصبی RFRP-3 منجر به تغییر در شروع بلوغ ، باروری و استرس شده است ، استفاده کردند.

فعال شدن نورون در نزدیکی پایه مغز به دلیل استرس ممکن است منجر به ناباروری در زنان شود

نازایی نگران است. حسن نیت ارائه می دهد کیت ویلیامز / ویکی مدیا

ناباروری یک مشکل بهداشت باروری است که میلیون ها نفر در سراسر جهان با آن روبرو هستند. طبق تخمین های سازمان بهداشت جهانی (WHO) ، در حال حاضر حدود 186 میلیون نفر با ناباروری زندگی می کنند. شایع ترین علل ناباروری در زنان ، ناهنجاری در تخمدان ، رحم ، لوله های رحمی و سیستم غدد درون ریز است. در میان مردان ، آنها شامل تحرک کم ، غیبت ، سطح کم یا شکل غیر طبیعی مایع منی و مشکلات در دفع هستند. جدا از این دلایل فیزیولوژیکی ، ناباروری با علل روانشناختی نیز ارتباط دارد.

ناباروری و استرس ، یک پیوند دو طرفه

مطالعات منتشر شده در چند دهه گذشته به تدریج جنبه های روانشناختی ناباروری را بیشتر روشن کرده است. به عنوان مثال ، یک مطالعه منتشر شده در مجله زنان و زایمان روان تنی در سال 1993 اظهار داشت که علائم روانشناختی مرتبط با ناباروری شبیه علائم مرتبط با بیماری هایی مانند سرطان ، حمله قلبی و فشار خون بالا است. این مطالعه همچنین نشان داد که نمرات اضطراب و افسردگی زنان مبتلا به ناباروری فقط در مقایسه با HIV / AIDS و بیماران درد مزمن کمتر است ، و این نشان دهنده شدت استرس مرتبط با ناباروری است.

با این حال ، به عنوان مطالعه منتشر شده در سال 2018 در گفتگوها در علوم اعصاب بالینی اشاره می کند ، اکثر مطالعات قادر به توضیح دقیق رابطه علی بین استرس و ناباروری نیستند. آیا ناباروری باعث استرس می شود یا استرس باعث ناباروری می شود؟ مطالعات بیشتر و بیشتر بر روی بخش قبلی این پیوند متمرکز شده اند تا مورد دوم و این واقعیت که ناباروری باعث استرس می شود به طور قطعی ثابت شده است. وقتی صحبت از این است که آیا استرس می تواند باعث ناباروری شود یا خیر ، یافته های یک مطالعه اخیر در مجله علوم اعصاب نورانی هستند

مسیرهای عصبی بین استرس و ناباروری

این مطالعه که توسط محققان مرکز نوروآندوکرینولوژی دانشگاه اوتاگو انجام شده است ، هدف آن این است که از طریق آزمایش آزمایشگاهی تأیید کند که استرس روانی-اجتماعی می تواند منجر به نتایج منفی برای سیستم تولید مثل شود و در نتیجه باعث ناباروری شود. محققان به طور خاص تغییرات در پپتید -3 مرتبط با RF-amide (RFRP-3) – یک هورمون آزاد کننده گنادوتروپین پستانداران را تنظیم می کنند که رفتار تولید مثل را با واسطه محیط زیست تنظیم می کند – در پایه مغز برای ارزیابی این ارتباط بین استرس و ناباروری.

محققان از یک مدل موش برای بررسی اینکه آیا تغییرات در فعالیت عصبی RFRP-3 منجر به تغییر در شروع بلوغ ، باروری و استرس شده است ، استفاده کردند. آنها برای کاهش نقش ، تحریک یا مهار نورونهای RFRP-3 به منظور درک نقشهای فیزیولوژیکی آن در تنظیم باروری ، از تکنیکهای تراریخته استفاده کردند. آنها دریافتند که فعال سازی مزمن RFRP-3 (که با توجه به عملکرد طبیعی تولیدمثل پستانداران و نیازهای تعیین شده توسط عوامل ژنتیکی و سایر عوامل در چرخه ها اتفاق می افتد) شروع بلوغ مردان و پیشرفت چرخه تولیدمثل زنان را به تأخیر می اندازد ، اما تأثیری بر باروری ندارد. با این حال ، هنگامی که فعال می شود به دلیل قرار گرفتن در معرض هورمون استرس کورتیزول ، محققان مشاهده کردند که افزایش تولید RFRP-3 منجر به سرکوب باروری حاد و مزمن ناشی از استرس می شود.

این سرکوب تولیدمثلی ناشی از استرس به دلیل افزایش تولید RFRP-3 در زنان بیشتر بود. از این طریق محققان توانستند ارتباط مستقیمی و علتی بین عملکرد عصبی RFRP-3 ، محور استرس هورمونی و عملکردهای سیستم تولید مثل پیدا کنند. بنابراین ، داده های آنها به وضوح نشان می دهد که بین استرس و ناباروری ، به ویژه در زنان ، ارتباط عصبی و علت و معلولی وجود دارد. آزمایش های بیشتر به آنها نشان داد که از نظر دارویی مسدود کردن گیرنده هایی که بر روی ترشح RFRP-3 عمل می کنند ، می تواند به طور بالقوه روشی برای غلبه بر ناباروری بالینی ناشی از استرس ، اضطراب یا اختلالات عاطفی ارائه دهد.

برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله ما را در زمینه ناباروری بخوانید.

مقالات مربوط به سلامتی در Firstpost توسط myUpchar.com ، اولین و بزرگترین منبع هند برای اطلاعات پزشکی تأیید شده ، نوشته شده است. در myUpchar ، محققان و روزنامه نگاران با پزشکان همکاری می کنند تا اطلاعاتی در مورد همه چیز در مورد سلامتی به شما ارائه دهند.