روش پیشگیری از بارداری ممکن است تعیین کند که چه مدت طول می کشد تا باروری طبیعی از سر گرفته شود

انواع مختلفی از پیشگیری از بارداری در سراسر جهان وجود دارد و استفاده صحیح از آنها فرد را قادر می سازد و بهترین انتخاب های بهداشت جنسی و باروری را انجام می دهد.

هدف اصلی جلوگیری از بارداری جلوگیری از بارداری است. طبق داده های ارائه شده توسط اداره امور اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل (UNDESA) ، حدود 22 درصد از زنان در سن باروری از داروهای ضد بارداری هورمونی (یعنی قرص های ضد بارداری ، وصله های ضد بارداری و حلقه های واژن) استفاده می کنند ، و این آنها را به یکی از محبوب ترین روش ها تبدیل می کند. پیشگیری از بارداری در زنان. در اینجا شایان ذکر است که بیشتر می توان همزمان از یک روش پیشگیری از بارداری استفاده کرد.

مطالعات نشان می دهد که سایر روش های پیشگیری از بارداری نیز در نقاط مختلف جهان کاملاً محبوب شده اند.

به عنوان مثال وزارت بهداشت و رفاه خانواده هند (MoHFW) گزارش داد که داروهای ضد بارداری تزریقی در هندوستان ، به ویژه در ایالت هایی مانند راجستان ، محبوبیت بیشتری در بین زنان پیدا می کنند.

گزارش سال 2020 مرکز کنترل و پیشگیری بیماری های ایالات متحده (CDC) حاکی از آن است که گرچه استفاده از کاندوم های مردانه و ضد بارداری های خوراکی متداول است ، اما روش های جلوگیری از بارداری برگشت پذیر مانند دستگاه های داخل رحمی (IUD) ، داروهای ضد بارداری تزریقی و ایمپلنت در حال افزایش است. محبوب تر از هر زمان دیگری

پیشگیری از بارداری و امکان باروری

تمرکز اصلی تحقیقات مربوط به پیشگیری از بارداری شامل توانایی باروری یا احتمال بارداری یک زن در یک دوره زمانی مشخص است. بیشتر داروهای پیشگیری از بارداری توانایی زایمان را مسدود یا کنترل می کنند ، بنابراین شناخت باروری و دانستن اینکه چه زمانی باردار هستید و احتمال باردار شدن برای زنان در سن باروری امری حیاتی است.

مطالعه ای که در سال 2018 در ژورنال منتشر شده است پیشگیری از بارداری و داروی باروری می گوید بازگشت باروری پس از قطع داروهای پیشگیری از بارداری نگرانی بزرگی برای زنان است و ترس از عواقب منفی باروری اغلب آنها را به استفاده از داروهای ضد بارداری سوق می دهد.

بنابراین ، تعیین یک بازه زمانی برای از سرگیری توانایی باروری همراه با انواع مختلف پیشگیری از بارداری بسیار مهم است. با این حال ، بیشتر مطالعات تمرکز بر روی بازگشت باروری در زنانی دارند که از پیشگیری از بارداری هورمونی استفاده می کنند ، به ویژه در کسانی که از قرص های ضد بارداری استفاده می کنند. داده های مربوط به سایر روش های پیشگیری از بارداری و بازگشت باروری کم است.

روش های پیشگیری از بارداری و از سرگیری باروری

مطالعه جدید منتشر شده در BMJ در مورد قطع روش های مختلف جلوگیری از بارداری و از سرگیری باروری ، نور مورد نیاز را روشن می کند. این مطالعه از مطالعه دانمارکی به نام Snart Gravid (که شامل زنان 18-49 ساله از 2007 تا 2011 است) و مطالعه آمریکای شمالی به نام Pregnancy Study Online (PRESTO ، که شامل زنان 21-45 ساله و شرکای مرد آنها بین سال های 2013 و 2019).

در مجموع 17954 شرکت کننده برای تجزیه و تحلیل نهایی انتخاب شدند. همه شرکت کنندگان انتخاب شده در ابتدای مطالعه باردار نبودند ، استفاده از داروهای ضد بارداری را متوقف کرده بودند ، تحت درمان باروری قرار نمی گرفتند و به طور فعال در حال باردار شدن بودند. همه شرکت کنندگان برای مدت 12 ماه تحت پیگیری قرار گرفتند و از سرگیری باروری آنها با ضبط هنگام بارداری مشخص شد.

تقریباً 38 درصد از شرکت کنندگان به تازگی استفاده از داروهای ضد بارداری خوراکی را قطع کرده اند ، 13 درصد از آنها از روشهای جلوگیری از بارداری با اثر طولانی مدت استفاده کرده اند و 31 درصد از آنها از روش های مانع مانند کاندوم های مردانه یا دیافراگم استفاده کرده اند.

انتخاب درست پیشگیری از بارداری

محققان دریافتند زنانی كه اخیراً استفاده از داروهای ضد بارداری خوراكی یا حلقه های واژن و برخی روش های ضد بارداری برگشت پذیر طولانی مدت مانند IUD هورمونی یا مس را متوقف كرده اند ، در مقایسه با افرادی كه از روش های مانع استفاده می كنند ، فقط تاخیرهای كوتاه مدت در بازگشت باروری را تجربه می كنند.

کسانی که از آی یو دی هورمونی یا مسی استفاده می کردند ، توانایی خود را در طی دو دوره قاعدگی برمی گردانند ، در حالی که کسانی که از داروهای ضد بارداری خوراکی و حلقه های واژن استفاده می کردند ، این کار را در سه دوره انجام دادند. باروری در زنانی که از داروهای ضد بارداری پچ استفاده می کردند در چهار دوره قاعدگی برمی گردد.

استفاده از داروهای ضد بارداری تزریقی با بیشترین تاخیر در بازگشت باروری همراه بود. این کاربران قبل از اینکه توانایی باروری آنها به حد طبیعی برگردد و قادر به باردار شدن باشند ، به پنج تا هشت دوره قاعدگی نیاز داشتند. در صورت بی اطلاع بودن ، چرخه قاعدگی تقریباً نشان دهنده بازه زمانی یک ماه است (در بیشتر موارد 28 روز و در دوره های دیگر 40- 21 روز).

این بدان معناست که بازگشت باروری برای استفاده کنندگان از داروهای ضد بارداری تزریقی می تواند به راحتی در حدود پنج تا هشت ماه باشد ، که بسیار بیشتر از سایر روش های پیشگیری از بارداری است.

این مطالعه همچنین نتیجه گرفت که استفاده طولانی مدت از هر روش پیشگیری از بارداری تأثیری پایدار بر امکان باروری ندارد. احتمالاً باروری شما حتی اگر مدتی طول بکشد به حالت طبیعی خود بازگردد.

در حالی که این مطالعه محدودیت هایی داشت ، بزرگترین آن این بود که به اطلاعات خود گزارش شده توسط همه شرکت کنندگان بستگی داشت ، این نشان می دهد که بازگشت باروری طبیعی پس از قطع یک روش پیشگیری از بارداری بیشتر به خود روش بستگی دارد نه به جنسیت یا باروری فردی. عوامل سلامتی

اگر هیچ چیز دیگری نیست ، این مطالعه می تواند به زنان و پزشکان آنها کمک کند تا بهترین تصمیم را در مورد استفاده از روش پیشگیری از بارداری و مدت زمان آن بگیرند.

برای کسب اطلاعات بیشتر ، مقاله ما را در مورد روشهای جلوگیری از بارداری بخوانید.

مقالات بهداشتی در Firstpost توسط myUpchar.com ، اولین و بزرگترین منبع هند برای اطلاعات پزشکی تأیید شده ، نوشته شده است. در myUpchar ، محققان و روزنامه نگاران با پزشکان همکاری می کنند تا در مورد همه چیز درباره سلامتی اطلاعاتی به شما ارائه دهند.