دیابت می تواند بی صدا روی پاها تأثیر بگذارد و منجر به نوروپاتی ، زخم و حتی قطع عضو شود

تا آنجا که به مواردی که ممکن است به دلیل دیابت برای پا اتفاق بیفتد ، قطع می شود ، تقریباً آخرین و شدیدترین مرحله است.

دیابت می تواند بی صدا روی پاها تأثیر بگذارد و منجر به نوروپاتی ، زخم و حتی قطع عضو شود

زخم پا تصویر با حسن نیت ارائه می دهد از Intermedichbo در ویکی پدیا صربستان / ویکی مدیا

وقتی تصور می کنید یا شاهد کسی هستید که از دیابت رنج می برد ، اولین نگرانی های مرتبط با آن که ممکن است به ذهن شما خطور کند ممکن است عوارض جانبی طولانی مدت مانند چاقی ، فشار خون بالا ، بیماری های کلیوی ، بیماری های قلبی یا حتی بیماری های چشمی باشد. بندرت افرادی که به این بیماری مبتلا نیستند تصور می کنند که دیابت روی پا نیز تأثیر بگذارد. واقعیت ، همانطور که مرکز کنترل و پیشگیری بیماری های ایالات متحده (CDC) اشاره کرده است ، این است که وقتی در واقع به دیابت مبتلا هستید ، موارد زیادی وجود دارد که باید مدیریت کنید ، از جمله انتخاب وعده های غذایی سالم با غذاهای کم گلیسمی ، بررسی سطح قند خون به طور منظم ، داروهای خود را به موقع مصرف کنید و ورزش کنید.

مشکلات شایع پا در بیماران دیابتی

در اواسط همه اینها ، شما باید از پاهای خود نیز مراقبت کنید و هر روز آنها را چک کنید زیرا افراد دیابتی در معرض خطر بسیار بالایی از بروز مشکلات پا قرار دارند. انجمن دیابت آمریکا (ADA) موارد زیر را به عنوان شایعترین مشکلات پا در بیماران دیابتی که در معرض خطر ابتلا هستند ، ذکر کرده است.

1. نوروپاتی: در طولانی مدت شناخته شده است که دیابت باعث آسیب عصبی می شود و این می تواند بر روی اعصاب پای شما نیز تأثیر بگذارد. این به عنوان نوروپاتی دیابتی شناخته می شود و می تواند بر توانایی شما برای احساس هر چیزی در مناطق آسیب دیده تأثیر بگذارد. از آنجا که ممکن است به دلیل نوروپاتی احساس درد ، گرما ، سرما یا حتی خار ناخن در پاهای خود نکنید ، خطرهای صدمات و عفونت های پا را افزایش می دهد. نوروپاتی همچنین می تواند پاهای شما را تغییر شکل دهد و به مرور زمان تحرک را مختل کند.

2. پینه و میخچه: افراد دیابتی تمایل دارند مناطق تحت فشار زیادی در زیر پاهای خود داشته باشند ، به همین دلیل بیشتر در معرض ایجاد پینه و میخچه قرار دارند. اگرچه مقابله با این پینه و میخچه بسیار مهم است ، اما مهمتر این است که خودتان آنها را قطع نکنید زیرا می تواند باعث زخم پا و عفونت شود. در عوض از پزشک خود بخواهید که با آنها مقابله کند.

3. زخم پا: تشکیل زخم پا در طی دیابت معمولاً به دلیل پیشرفت بیشتر نوروپاتی و همچنین ایجاد بیماری شریانی محیطی (PAD) ایجاد می شود. این بدان معناست که آسیب به اعصاب پیشرفت می کند تا به رگ های خونی آسیب برساند. زخم ها معمولاً در پایین انگشت شست یا زیر توپ پا ظاهر می شوند. نادیده گرفتن آنها نه تنها می تواند منجر به عفونت شود بلکه باعث قطع پا می شود.

4. بیماری شریانی محیطی: با پیشرفت نوروپاتی دیابتی ، نه تنها باعث کمبود احساس در پا و پا می شود بلکه باعث آسیب به رگ های خونی یا سیستم عروقی می شود. این امر منجر به بیماری شریان محیطی و عدم گردش خون در پاها می شود که نه تنها باعث زخم پا و عفونت می شود بلکه می تواند بسیار دردناک نیز باشد.

5. قطع عضو: مطالعه ای در مجله بین المللی دیابت در کشورهای در حال توسعه در سال 2010 نشان می دهد که در هند ، تقریباً 40،000 پا هر ساله قطع می شود ، بیشتر به دلیل نوروپاتی حسی محیطی مرتبط با دیابت. وقتی اعصاب پاها به تدریج آسیب می بینند تمایل خود را از دست می دهند. PAD نیز ممکن است رخ دهد ، که به سیستم عروقی آسیب می رساند و وضعیت پاها را بدتر می کند و قطع عضو را ضروری می کند.

چگونه پاهای خود را با دیابت راضی نگه داریم

در مورد مواردی که ممکن است به دلیل دیابت برای پاهای شما اتفاق بیفتد ، قطع عضو تقریباً آخرین و شدیدترین مرحله است. جلوگیری از همه مشکلات فوق که منجر به ایجاد این سناریو می شود بسیار مهم است. به گفته موسسه ملی بهداشت (NIH) ، بررسی پاها هر روز هنگام بیدار شدن و قبل از خواب بهترین راه برای کنترل کلیه مشکلات مرتبط با پای دیابتی است. حتی اگر با این کار نتوانید از آنها جلوگیری کنید ، حداقل می توانید به موقع متوجه مشکلات مربوط به پا شوید و بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید. NIH پیشنهاد می کند که هر روز پاهای خود را از بالا به پایین بررسی کنید و در صورت نیاز از آینه یا کمک کسی استفاده کنید. شما باید به دنبال مشکلاتی مانند موارد زیر باشید:

  • تورم
  • تاول ، به خصوص گل پر از مایعات
  • بریدگی ، زخم یا لکه های قرمز
  • ناخن های انگشت پا
  • میخچه یا پینه
  • زگیل پا
  • پای ورزشکار
  • نقاط گرم غیر قابل توضیح

برای اطلاعات بیشتر ، مقاله ما در مورد نوروپاتی دیابتی را بخوانید.

مقالات مربوط به سلامتی در Firstpost توسط myUpchar.com ، اولین و بزرگترین منبع هند برای اطلاعات پزشکی تأیید شده ، نوشته شده است. در myUpchar ، محققان و روزنامه نگاران با پزشکان همکاری می کنند تا اطلاعاتی در مورد همه چیز در مورد سلامتی به شما ارائه دهند.