جنگ هند علیه کم خونی می تواند از طریق غذای محلی ، آموزش هدفمند مادران تقویت شود

برای کشوری که دارای سرمایه انسانی بی نظیر و یکی از جوانترین جمعیت در جهان پیری است ، این بار بیماری می تواند مسئولیتی باشد که حتی می تواند هدف هند از پیشرو بودن اقتصاد جهانی را مختل کند.

جنگ هند علیه کم خونی می تواند از طریق غذای محلی ، آموزش هدفمند مادران تقویت شود

دستی که رنگ پریدگی ناشی از کم خونی را نشان می دهد. جیمز هیلمن / ویکی مدیا عوام

هند بالاترین بار کم خونی در جهان را به دوش می کشد. این بار به صورت چرخشی به نسل بعدی منتقل می شود – نظرسنجی ملی بهداشت خانواده (NFHS-4) بیان می دارد که 58 درصد کودکان زیر پنج سال از این کمبود رنج می برند. این در حالی است که بیش از 50 سال برنامه کنترل کم خونی داشته اید.

متداول ترین نوع کم خونی ماهیت تغذیه ای دارد – این بیماری زمانی اتفاق می افتد که بدن آهن کافی یا چند ماده مغذی دیگر از رژیم غذایی دریافت نمی کند. افراد کم خون فاقد گلبول های قرمز خون سالم هستند که منجر به علائم خستگی ، تنگی نفس ، سرگیجه ، سرگیجه یا ضربان قلب سریع می شود. کم خونی به ویژه یکی از نگرانی های جدی کودکان است زیرا می تواند رشد شناختی ، رشد کوتاه مدت و اختلال در بیماری های عفونی را مختل کند.

میزان کم خونی در هند

برای کشوری که دارای سرمایه انسانی بی نظیر و یکی از جوانترین جمعیت در جهان پیری است ، این بار بیماری می تواند مسئولیتی باشد که حتی می تواند هدف هند از پیشرو بودن اقتصاد جهانی را مختل کند. در حال حاضر ، هند در آخرین گزارش سالانه بانک جهانی که نشان دهنده توسعه انسانی است ، از نظر شاخص سرمایه انسانی در رتبه 116 از 157 کشور قرار دارد. کمبود تاریخی سرمایه گذاری کافی در زمینه بهداشت و آموزش می تواند دلیلی برای کاهش رشد اقتصادی باشد.

بنابراین ، مقیاس و بزرگی مسئله ، همراه با تأثیر عملکردی چنین کمبودهایی بر کیفیت زندگی ، از نظر فیزیولوژیکی و اقتصادی – اجتماعی ، اتخاذ فوری اقدامات شناخته شده و م demandثر را می طلبد.

استراتژی های کلیدی هند برای مقابله با کم خونی

از سال 2018 ، تمرکز دوباره ای بر روی مقابله با این بیماری وجود دارد. تلاش ها در تحت کم خونی Mukt Bharat Abhiyaan برای بهبود پوشش توسط وزارت بهداشت و رفاه خانواده اتحادیه تحت POSHAN Abhiyaan افزایش یافته است. هدف این برنامه کاهش بار کم خونی مادر و کودک در کشور است. در حالی که به طور تهاجمی پوشش مکمل های آهن و اسید فولیک برای زنان ، دختران نوجوان و کودکان خردسال را هدف قرار می دهد ، غذاهای غنی شده با مواد معدنی و ویتامین را از طریق وعده های غذایی روزانه نیز فراهم می کند.

با این حال ، این رویکردها به ذینفعان مختلف خارجی وابسته است ، که ممکن است در شرایط پیش بینی نشده ای مانند این مسئله به مشکلی منجر شود کووید -19 ، این امر باعث اختلال در تأمین وعده های غذایی روزانه به میلیون ها کودک بی بضاعت شده است. برای اطمینان از هند فاقد کم خونی و سو mal تغذیه تا سال 2022 ، باید راه حل های طولانی مدت و پایدار در نظر گرفته شود.

تغذیه با منبع محلی برای از بین بردن کم خونی

یکی از استراتژیهایی که در سراسر کشور موفقیت چشمگیری داشته است ، استراتژی مبتنی بر تغذیه به صورت محلی است. دستورالعمل های مختلف غذایی مبتنی بر مواد غذایی بین المللی (FBDGs) این واقعیت را تشخیص می دهند که مردم از غذایی استفاده می کنند که فاقد مواد مغذی مورد نیاز برای سلامتی و رشد است. بنابراین ، تمرکز باید بر روی دادن توصیه های ساده و عملی مشاوره ای در مورد غذاهای مناسب و در دسترس و متناسب با نیازهای مغذی و اجتناب از اصطلاحاتی باشد که بر چگونگی تأمین مقدار هر ماده غذایی خاص تأکید دارد.

برای اطمینان از امنیت غذایی مداوم در خانواده های حاشیه نشین و درآمد ناچیز ، باید مادران ، نوجوانان و آنگواندی کارگران برای پرورش باغات تغذیه ای همراه با دانش ، بذر و کودهای آلی آن را به یک راه حل پایدار تبدیل کنند. این راه حل همچنین به مادران ، غالباً از خانواده های فقیر ، کمک می کند تا از نظر مالی بتوانند از نظر مالی و تغذیه ای کودک تصمیمات مستقلی اتخاذ کنند.

نقش یک مادر در پیشگیری از کم خونی

یک استراتژی دیگر شناسایی و آموزش مادران کودک و خردسال با کیفیت رهبری به مربیانی است که با سو، تغذیه کودکان در سطح جامعه از طریق شناسایی ، تبلیغ و تمرین آنچه در جامعه به منظور تقویت آن انجام می شود ، می پردازند. غذاهای محلی نیز در اینجا نقش مهمی دارند زیرا مربی کلاسهای آشپزی و جلسات افسانه ای را با مادران و مراقبان دیگر در جامعه خود برگزار می کند تا از خوب بودن برخی غذاهای محلی همراه با اقدامات مفید برای غلبه بر سو mal تغذیه آگاهی ایجاد کند.

از اواخر سال ، استراتژی ملی تغذیه هند نیاز به گنجاندن مداخلات تغذیه ای مبتنی بر جامعه را شناسایی کرده است که غذاهای مقرون به صرفه و محلی را که در جامعه وجود دارد شناسایی و اتخاذ می کند ، بنابراین جامعه را قادر می سازد به دنبال راه حل های محلی موجود برای مقابله با سو mal تغذیه باشد.

غلبه بر کم خونی کار سختی نیست اگر ما سه درک اساسی را تطبیق دهیم:

  • مشارکت جامعه برای ایجاد یک محیط صادقانه تر ، مطمئن تر و موثر تر لازم است ،
  • برای مقیاس و نفوذ ، حمایت از دولت محلی ، ایالتی و دولت مرکزی ضروری است
  • راه حل هایی که به راحتی قابل دستیابی هستند و از طریق منابع محلی تهیه می شوند ، ماندگاری بیشتری دارند.

این مقاله توسط Pratibha Pandey ، متخصص بهداشت ، ChildFund هند نوشته شده است.

برای کسب اطلاعات بیشتر ، مقاله ما در مورد کم خونی را بخوانید.

مقالات بهداشتی در Firstpost توسط myUpchar.com ، اولین و بزرگترین منبع هند برای اطلاعات پزشکی تأیید شده ، نوشته شده است. در myUpchar ، محققان و روزنامه نگاران با پزشکان همکاری می کنند تا در مورد همه چیز درباره سلامتی اطلاعاتی به شما ارائه دهند.