آیا این آغاز یک بیماری همه گیر جدید است؟

جهان به تازگی از چنگ COVID-19 خارج شده است و یک بیماری همه گیر جدید در سایه ها کمین کرده است. یک دختر 11 ساله در کامبوج بر اثر آنفولانزای پرندگان، که به آن آنفولانزای مرغی نیز معروف است، جان باخت و چندین نفر دیگر که در منطقه او زندگی می‌کردند، بیمار شده‌اند که به طور بالقوه زمینه را برای انتقال پایدار از انسان به انسان فراهم کرده است.

گزارش ها حاکی از آن است که این دختر 11 ساله اهل استان پری ونگ در جنوب شرقی کامبوج، در 16 فوریه بیمار شد و از تب 102 درجه، سرفه و گلو درد رنج می برد. او اندکی پس از رسیدن به بیمارستانی در پنوم پن، پایتخت، درگذشت آسوشیتدپرس به نقل از وزارت بهداشت این کشور گزارش داد.

را خمر تایمز – یک روزنامه محلی – گزارش داده است که 12 نفر که در اطراف دختر متوفی زندگی می کنند مشکوک به ابتلا به سویه آنفولانزای مرغی H5N1 هستند و منتظر تایید آزمایشگاهی هستند.

آیا این بدان معناست که ما اکنون به دنبال شیوع آنفولانزای پرندگان در بین انسان ها هستیم؟ آیا ما برای یک بیماری همه گیر دیگر آماده شده ایم؟

آنفولانزای پرندگان چیست؟

آنفولانزای پرندگان یک بیماری تنفسی ویروسی است که عمدتاً در طیور و برخی از گونه‌های پرندگان دیگر از جمله پرندگان مهاجر آبی، برخی از پرندگان خانگی وارداتی و شترمرغ ها ایجاد می‌شود. اگرچه نادر است، اما می تواند به انسان سرایت کند و اولین موارد شناخته شده در انسان در سال 1997 گزارش شد، زمانی که شیوع ویروس آنفولانزای پرندگان A زیرگروه H5N1 در طیور در هنگ کنگ منجر به بیماری شدید در 18 نفر شد که یک سوم آنها مردند.

به گفته ریچارد وبی، محقق بیماری های عفونی در بیمارستان تحقیقاتی کودکان سنت جود در ممفیس، تنسی، و مدیر مرکز همکاری سازمان بهداشت جهانی (WHO) برای مطالعات اکولوژی آنفولانزا در حیوانات و پرندگان، این ویروس در حدود سال های قبل وجود داشته است. زمان نسبتا زیادی. صحبت کردن با CNNاو گفت: «ما در اواخر دهه 1990 در آسیای جنوب شرقی، نوع پدربزرگ این ویروس را دیدیم و از آن زمان تکامل و تغییر آن را دنبال کرده‌ایم.»

آنفولانزای پرندگان دختری را در کامبوج می کشد دیگران بیمار می شوند آیا این آغاز یک بیماری همه گیر جدید است؟
آنفولانزای پرندگان یک بیماری تنفسی ویروسی است که عمدتاً در طیور و برخی دیگر از پرندگان ایجاد می شود. این یکی از بزرگترین تهدیدات شناخته شده برای پرندگان اهلی در نظر گرفته می شود. رویترز

ویروس در پرندگان به سرعت گسترش می یابد، زیرا کشاورزان معمولاً مجبورند پرندگان غیر آلوده را همراه با پرندگان آلوده از بین ببرند تا از شیوع گسترده تری جلوگیری کنند. این یکی از بزرگترین تهدیدات شناخته شده برای پرندگان اهلی در نظر گرفته می شود.

شیوع اخیر آنفولانزای پرندگان چقدر گسترده است؟

در حال حاضر، آنفولانزای پرندگان در سراسر جهان ویرانی ایجاد کرده است و پرندگان و حیوانات دیگر را نیز آلوده کرده است. بر اساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) از ژانویه 2022، تنها در ایالات متحده، نزدیک به 60 میلیون پرنده – از جمله حیات وحش، طیور تجاری و گله های حیاط خلوت – را تحت تاثیر قرار داده است. به دلیل شیوع این بیماری است که قیمت تخم مرغ در ایالات متحده افزایش یافته است و باعث شده بسیاری از مردم دوز روزانه پروتئین خود را کنار بگذارند.

همچنین آنفولانزای پرندگان بین اکتبر 2021 تا سپتامبر 2022 عامل مرگ 50 میلیون پرنده در 36 کشور اروپایی است.

همچنین به سایر پستانداران در سراسر نقشه جهان گسترش یافته است. در آلاسکا مواردی در میان خرس ها و روباه ها گزارش شده است. این ویروس همچنین در یک بابکت در کالیفرنیا، یک اسکانک در کلرادو، یک راکون در واشنگتن، یک گیاه پوسوم در ایلینوی و آیووا، یک شیر کوهی و خرس گریزلی در نبراسکا، یک فوک در مین و حتی یک دلفین پوزه بطری در فلوریدا نیز یافت شده است.

آنفولانزای پرندگان دختری را در کامبوج می کشد دیگران بیمار می شوند آیا این آغاز یک بیماری همه گیر جدید است؟
پس از اینکه مقامات پرو اولین موارد آنفولانزای پرندگان را در نوامبر 2022 در کامانا، پرو ثبت کردند، یک پلیکان بیمار در کنار یک مرده نشسته است، در سواحل رودخانه کامانا. تصویر فایل/رویترز

علاوه بر این، شیوع آنفولانزای مرغی نیز در یک مزرعه راسو در اسپانیا در اوایل ژانویه گزارش شد. مقامات در پرو گفتند سه شیر دریایی که در ماه نوامبر مرده پیدا شده بودند، تست ویروس آنها مثبت بود

همچنین بخوانید : چرا شیوع آنفولانزای پرندگان در حیوانات نگران کننده است؟

آژانس امنیت بهداشت بریتانیا اعلام کرد که اخیرا آزمایش H5N1 یک روباه مثبت شده است. این به هشت روباه و سمور سمور که سال گذشته در بریتانیا مثبت شد پیوست.

عفونت در پستانداران همچنین سازمان جهانی بهداشت را وادار به واکنش کرد و تدروس آدهانوم گبریسوس، مدیر کل، در یک کنفرانس خبری در 8 فوریه گفت که به دلیل شباهت‌های فیزیولوژیکی آنها با انسان، وضعیت باید از نزدیک تحت نظر باشد.

آیا انسان از آنفولانزای پرندگان در امان است؟

آنفولانزای پرندگان انسان هایی را که با پرندگان آلوده در تماس بوده اند را تحت تاثیر قرار داده است. به گفته کارشناسان، آنفولانزای پرندگان تقریباً همیشه از طریق تماس مستقیم با پرندگان بیمار منتقل می شود. تنها به ندرت موارد انسانی در طول ربع قرنی که شناخته شده است رخ داده است، بدون اینکه انتقال پایدار در بین انسان گزارش شود.

در سراسر جهان، نزدیک به 870 عفونت انسانی و 457 مرگ و میر به WHO در 20 کشور گزارش شده است. اما سرعت کاهش یافته است و در هفت سال گذشته حدود 170 عفونت و 50 مورد مرگ و میر گزارش شده است.

با این حال، به ندرت در انسان، میزان مرگ و میر در صورت وقوع زیاد است. در یک کنفرانس مطبوعاتی مجازی در اوایل این ماه، دکتر سیلوی برایاند، مدیر بخش بیماری های همه گیر و همه گیر در WHO گفت که وقتی انسان ها آلوده می شوند، احتمال ابتلا به بیماری های شدید بیشتر است. دکتر برایاند گفت: “این نسبت بین 30 تا 50 درصد مرگ و میر است، اما باز هم، این ویروس ها خیلی قابل انتقال نیستند.”

تا پیش از این، مقامات بهداشت عمومی نگران خطر انتقال از انسان به انسان نبودند. با این حال، حادثه کامبوج اکنون نگرانی ها را برانگیخته است. همانطور که راجیو چاودری، اپیدمیولوژیست ارشد و استاد بهداشت جهانی در دانشگاه بین المللی فلوریدا گفت. ثروت، “پرونده کامبوج این نگرانی را ایجاد می کند که ما در حال گذار از وضعیت موجود پرنده به انسان به سناریوی انتقال انسان به انسان هستیم.”

آنفولانزای پرندگان دختری را در کامبوج می کشد دیگران بیمار می شوند آیا این آغاز یک بیماری همه گیر جدید است؟
روستاییان با پوسترهایی درباره تهدیدات ویروس H5N1 در استان پری ونگ در کامبوج پس از مرگ یک دختر یازده ساله بر اثر آنفولانزای پرندگان، اولین مرگ ناشی از این ویروس در کشور طی سال‌ها، عکس می‌گیرند. خبرگزاری فرانسه

دکتر اریک فیگل-دینگ، اپیدمیولوژیست و رئیس گروه ویژه کووید در مؤسسه سیستم‌های پیچیده نیوانگلند، در توییتی نوشت: «امیدوارم این موضوع از انسان به انسان نبوده باشد، اما اکنون دارم نگران هستم.»

این نگرانی توسط دکتر گبریسوس، رئیس سازمان جهانی بهداشت نیز تکرار شد، او به مردم توصیه کرده است که حیوانات وحشی مرده یا بیمار را لمس نکنند و کشورها نظارت خود را بر محیط‌هایی که در آن انسان و حیوانات در تعامل هستند، تقویت کنند.

همچنین بخوانید: “حدود 28٪ احتمال دارد که جهان در 10 سال آینده شاهد یک بیماری همه گیر شود”: آنچه کارشناسان در مورد شیوع بیماری در آینده می گویند

این نگرانی وجود دارد که آنفولانزای پرندگان ممکن است جهش یافته و تکامل یابد. اگر امروز تهدیدی برای انسان ها نباشد، می تواند تبدیل به یک تهدید شود. این به این دلیل است که ویروس های آنفولانزا به طور باورنکردنی قابل تغییر هستند. مانند سایر ویروس‌ها، H5N1 – که در حال حاضر بیشترین تلفات را بر جمعیت پرندگان وارد می‌کند – جهش‌های کوچکی را هنگام تکثیر در میزبان دریافت می‌کند. با گذشت زمان، این می تواند مزایای خاصی به ویروس بدهد (اگرچه جهش ها اغلب برای ویروس بد هستند).

وب سایت آمریکایی واکس همچنین توضیح می‌دهد که ویروس‌های آنفولانزا نیز می‌توانند از طریق فرآیندی به نام طبقه‌بندی مجدد تحت تغییرات بسیار بزرگ‌تر و پیامدتری قرار گیرند. در توضیح این پدیده، واکس می‌گوید زمانی که دو ویروس آنفولانزا سلول مشابهی را در یک میزبان آلوده می‌کنند، می‌توانند تکه‌های کامل ژنوم خود را با یکدیگر مبادله کنند و انواع فرانکن آنفولانزا را ایجاد کنند.

کارشناسان خاطرنشان می کنند که اگر آنفلوانزای مرغی جهش پیدا کند و امکان انتقال انسان به انسان را فراهم کند، می تواند برای جهان دردسر ایجاد کند. همانطور که Chowdhury در ثروت گزارش، “تأثیر بالقوه می تواند قابل توجه باشد … می تواند شروع یک “همه گیری جهانی جدید آنفلوانزا” باشد.

جهان باید از آن در برابر آنفولانزای پرندگان محافظت کند. امروزه این یک بحران تغذیه ای، اقتصادی و زیست محیطی است. ما باید اطمینان حاصل کنیم که به زودی به سلامت عمومی تبدیل نمی شود.

با ورودی های آژانس ها

همه را بخوانید آخرین خبرها، اخبار پرطرفدار، اخبار کریکت، اخبار بالیوود،
اخبار هند و اخبار سرگرمی اینجا. ما را در فیسبوک دنبال کنید، توییتر و اینستاگرام